Sales Management (5 cr)
Code: 3101107-3003
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2020 - 24.02.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 20
- Degree programmes
- Purchasing and Sales Management Programme
- Teachers
- Jouko Broman
- Course
- 3101107
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
The student is capable:
• to execute sales management
• to analyze problems related to sales management and to make decisions
• to organize sales functions, tasks and responsibilities
• to lead and train salespeople
• to evaluate and develop salespeople and sales functions.
Opintojakson sisältö
Alignment of the sales strategies with company and marketing strategies
Organizing sales functions and sales channels
Leading sales force
Recruiting, rewarding and motivating sales force
Training and developing sales skills
Managing ethical issues related to selling
Target setting and pipeline management
Evaluating performance of the salespeople
Objective
The student is capable:
- to execute sales management
- to analyze problems related to sales management and to make decisions
- to organize sales functions, tasks and responsibilities
- to lead and train salespeople
- to evaluate and develop salespeople and sales functions.
Content
Alignment of the sales strategies with company and marketing strategies
Organizing sales functions and sales channels
Leading sales force
Recruiting, rewarding and motivating sales force
Training and developing sales skills
Managing ethical issues related to selling
Target setting and pipeline management
Evaluating performance of the salespeople
Location and time
Sepänkadun yksikkö
Materials
Järvinen, Rantala, Ruotsalainen: Johda suoritusta. (Talentum 2014).
Keki R. Bothe: Beyond Customer Satisfaction to Customer Loyalty (American Management Association AMA1996)
Jobber & Lancaster: Selling and Sales Management (Pearson Education Ltd 2015)
Roger E. Allen: Nalle Puh ja Johtamisen Taito (WSOY 1997)
Harvard Business review: "10 must reads on Leadership" (2011)
Johtaja järjestykseen videosarja.
Teaching methods
Luennot, luetun ymmärtäminen ja reflektointi, ryhmätyö (Neill Sales Force). kekustelut liittyen lähitunneilla käsiteltyihin aiheisiin.
Exam schedules
Vain tekmällä reflektio, Neill-tehtävä ja suullinen kysely uudelleen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Keskustelua, luentoja. Lukutehtäviä ja ryhmä/parityö videomateriaalia.
Materiaalit laitetaan Optimaan. Myös lukutehtävien alueet mahdollisuuksien mukaan skannattuna Optimaan. Optimassa on myös palautuslaatikoita kullekin tehtävälle. Näihin palaamme luentojen alussa.
Completion alternatives
Läsnäolo lähitunneilla suotavaa. 5/5 suoritus vaatii 85% läsnäoloa.
Suorituksen arviointi perustuu pääosin Reflektiotehtävän suoritukseen, "Neill Sales Force" tehtävän sisältöön ja havaintojen esittämiseen viimeisellä lähitunnilla. Osaamisen saavuttamisen tasoa arvioin tällöin muutamalla kysymyksellä suullisesti.
Student workload
Lukutehtävä ja reflektointi HBR-materiaalista. Pari/ryhmätyöt "Neill Sales Force" tietojen perusteella. Materiaali tulee myös Optimaan.
Lähitunteja on 6 x n. 3-4h riippuen jaksamisesta iltaisin. Ensimmäisellä luennolla esitellään kurssin koko sisältöä ja tartutaan itsensä johtamiseen, johon liittyen annetaan työkalu. Lisäksi reflektiotehtävän anto ja vähän jo puhetta johtajan kuudesta tehtävästä - mitä ne ovat ja miten ne tulisi hoitaa. Toisella kerralla "johtaja järjestykseen" -videosarja. Kolmannella kerralla yhdistetään johtajan kuusi tehtävää suorituksen johtamisen vauhtipyörään. Neljännellä kerralla myyntipäällikön toimenkuva, Neill Sales Force tehtävän datan anto ja alamme purkaa reflektiotehtäviä. Viidennellä kerralla kertausta ja Neill tehtävän datan käsittelyä tarvittaessa. Kuudennella kerralla Neill tehtävän purku.
5OP vastaa noin 133 h työtä, mutta tärkeämpänä mittarina oppimistavoitteiden saavuttaminen, jonka arvioi valmentaja kunkin opiskelijan suorittamisen perusteella.
Evaluation methods and criteria
HBR-reflektio ja sen esittäminen, Neil tehtävän materiaalit ja esittäminen ja suullinen loppukoe/kysely. Lisäksi arvioin motivoitumista, sitoutumista ja läsnäoloa lähituntien aikana.
Failed (0)
Reflektio tai Neill-tehtävä tekemättä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Reflektiossa kerrotaan vain artikkelin sisällöstä soveltamatta omaan tilanteeseen ja kokemukseen. Neill dataa ei ole oikein ymmärretty ja AOP ei vakuuta.
Assessment criteria, good (3-4)
Läsnäolo yli 70 %. Reflektiossa jo vertailua omaan tilanteeseen/operointiin/myyntiin. Neill dataa on hyödynnetty ja AOP on perusteltu ymmärretyn perusteella.
Assessment criteria, excellent (5)
Läsnäolo 85 % (5/6 kertaa).Reflektiossa omaksuttu tekstin sisältö ja tätä on heijasteltu joustavasti uutta oppien omaan tilanteeseen. Neill dataa käsitellään monipuolisesti tehden erilaisia laskelmia ja havaintoja trendeistä joihin korjaavat toimenpiteet perustuvat. Ymmärretyn perusteella ryhmä esittää uskottavan AOP:n joka varmistaa liiketoiminnan edelleen kehittämisen ja kasvun. Suullisessa loppukyselyssä aktiivinen osallistuminen ja osoitus opitun sisäistämisestä.
Further information
Teen arviointia kaiken aikaa kurssin edetessä. Loppukoe on suullinen.