Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100115-3282

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 27.10.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Jaana Kaartovuori

Vastuuopettaja

Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • MKONTS22
    Konetekniikan koulutus, monimuoto
  • 31.08.2023 15:00 - 17:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282
  • 01.09.2023 13:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282
  • 15.09.2023 14:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282
  • 21.09.2023 19:00 - 20:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282
  • 29.09.2023 13:00 - 16:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282
  • 04.10.2023 18:00 - 20:00, Svenska i arbetslivet suullisia keskusteluja erillisen sopimuksen mukaan
  • 11.10.2023 18:00 - 20:00, Svenska i arbetslivet, suullisia keskusteluja erikseen sovitusti
  • 12.10.2023 19:00 - 20:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282
  • 27.10.2023 08:00 - 10:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3282

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearningissä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtäväpohjainen opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitunneilla ja etäohjauksessa aktiivista kielenkäyttöä, itsenäiset tehtävät ohjeistetaan kirjallisesti ja ajastetusti kurssin edetessä. Ohjaajan arviointia, vertais- ja itsearviointia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisuutta, toteutus vaatii itseohjautuvuutta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisiä, arvioitavia suullista ja kirjallista kielitaitoa testaavia tehtäviä, parikeskusteluja, suullisia esittelyjä, kirjallinen koe. Lähi- ja etätapaamiset n. 16h ja n. 60h itsenäistä opiskelua.

Sisällön jaksotus

Vecka 35
Torsdag 31.8. kl. 15.15-16.45 (kontakt 2h)
Fredag 1.9. kl. 13.15-15.45 (kontakt 3h)
• Presentation av innehållet, uppgifterna, bedömningen etc.
• Tema: Att presentera sig, sina studier och sitt arbete, s. 2–3
• Text: Antti, vuxenstuderande s. 1
• Småprat
• Självständig uppgift 1: Hej, Jag heter XXX! Lämnas in i Itslearning senast 10.9.
Vecka 36
• Tema 1. I telefon
• Tema 2: Att skriva e-post, fraser och övningar
Vecka 37
Fredag 15.9. kl. 14.15 -15.45 (kontakt 2h)
• Att arbeta som ingenjör, yrkesinriktade texter och övningar
• Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det
• Maskin- och produktionsteknik
• Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes
• Självständig uppgift 2: e-post. Lämnas in i Itslearning senast 22.9.
Vecka 38
TEAMS-möte torsdag 21.9. kl. 19.00-20.00 (kontakt 1h)
• I telefon, muntliga övningar
Vecka 39
Fredag 29.9. kl. 13.15–15.45 (kontakt 3h)
• yrkesinriktade texter: Siipotec, Etteplan, muntliga övningar
• Självständig uppgift 3. Lämnas in i Itslearning senast 15.10.
• Instruktionerna för muntliga presentationer
Vecka 40
Muntliga presentationer i smågrupper (TEAMS-möten)
• 4 smågrupper (enligt överenskommelse, kontakt 2h)
Vecka 41
Muntliga presentationer I smågrupper (TEAMS-möten)
• 2 smågrupper (enligt överenskommelse, kontakt 1 h)
• 2 smågrupper Teams-möte 12.10. kl. 19.00-20.00 kontakt 1h)
Vecka 42 Ingen undervisning eller handledning, självständiga studier
Vecka 43
Fredag 27.10. kl. 8.15-9.45 (kontakt 2h)
Skriftligt prov (textförståelse- och ordförrådsuppgifter + uppsats)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella tunnilla harjaannutetaan sekä suullista että kirjallista kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään arvosanoin 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Itslearningissä. Taitotasoja sovelletaan myös Självständig uppgift -tehtävien arvioinnissa.

Suoritusvaatimukset ja arviointi
Opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa. Opiskelijan tulee olla tapaamisissa (etä + lähi) läsnä vähintään 50 %. Opintojaksoa ei voi suorittaa tekemällä vain palautettavat tehtävät ja/tai kokeen.
Skriftlig kommunikation (2op) -opintojakson arviointi tehdään kolmen arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Självständiga uppgifter 1-3) sekä kirjallisen kokeen Textförståelseuppgifter och uppsats avulla. Kirjallinen koe pitää suorittaa hyväksytysti.


• Opiskelijan on tehtävä kaikki kolme arvioitavaa tehtävää pääsääntöisesti annettuihin palautuspäiviin mennessä. Myöhässä palautetuista tehtävistä ei saa pisteitä, mutta nekin on tehtävä riittävän kattavasti 29.10.2023 mennessä.

• Tehtävät arvioidaan valtakunnallisten taitotasojen kriteerien mukaan 0 p. – 3 p. siten, että
o 0 p. = tehtävä hylätty tai palautettu myöhässä.
o 1 p. = tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanat 1-2)
o 2 p. = tehtävä suoritettu hyvin (arvosana 3)
o 3 p. = tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanat 4-5)

• Opettaja arvioi tehtävät, mutta ei korjaa niitä. Tehtävien yhteispisteistä sekä kirjallisesta kokeesta opiskelija saa Skriftlig kommunikation (2op) -opintojakson arvosanan seuraavasti:
o Självständiga uppgifter 1-3 vaikuttavat arvosanaan 50 %.
o Kirjallinen koe vaikuttaa arvosanaan 50 %. Koe pitää joka tapauksessa suorittaa hyväksytysti.

Koe 45 p.
Självständiga uppgifter 1-3 eli 5 x 9 p.

arvosana pisteet
1 36 p. – 48 p.
2 49 p. – 60 p.
3 61 p. – 72 p.
4 73 p. – 82 p.
5 83 p. – 90 p.

Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä koetta tai tehtäviä uudelleen. Tämä menettely pohjautuu tutkintosääntöön, §21:

Kun opintojakson arviointi ei perustu lopputenttiin, vaan oppimistehtäviin, tulee oppimistehtävät palauttaa aina palautuspäivään mennessä ja kaikki oppimistehtävät on oltava palautettuna opintojakson päättyessä, ellei opettajan kanssa ole sovittu toisin ennen toteutuksen päättymistä. Jos tentti on opintojakson osasuoritus eli yksi arvioitavista oppimistehtävistä, tällöin tenttiä ei voi uusia, ellei opettajan kanssa erikseen asiasta sovita. Hyväksyttyä suoritusta ei voi korottaa.

Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylätyn kokeen ja/tai
hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

Muntlig kommunikation (1op) –opintojakso arvioidaan erikseen valtakunnallisten kriteerien avulla. Arviointi tehdään Självständig uppgift 1:n videon, tuntien suullisten tehtävien sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Kriteerit ovat nähtävillä Itslearningissä.

Tutkintotodistuksessa arvosanat 1 – 3 vastaavat TYYDYTTÄVÄÄ TAITOA ja arvosanat 4 – 5 HYVÄÄ TAITOA. Tämä on valtakunnallinen menettely.

Hylätty (0)

(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.