Skip to main content

Engine Technology and Emission Control (5 cr)

Code: 5011119-3006

General information


Enrollment

02.08.2023 - 28.09.2023

Timing

01.09.2023 - 29.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Engineering and Business

Campus

Location-independent

Teaching languages

  • Finnish

Seats

0 - 71

Degree programmes

  • Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering

Teachers

  • Markku Ikonen
  • Harri Heikkinen

Groups

  • PAUTOS21AT
    PAUTOS21AT
  • PAUTOS21KU
    PAUTOS21KU
  • LIPATMODAjoneuvojenVoimanlahteet
    LIPAT Ajoneuvojen voimanlähteet
  • 05.09.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 07.09.2023 10:00 - 12:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 12.09.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 19.09.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 21.09.2023 10:00 - 12:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 26.09.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 28.09.2023 10:00 - 12:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 03.10.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 12.10.2023 10:00 - 12:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 24.10.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 26.10.2023 10:00 - 12:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 31.10.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 09.11.2023 10:00 - 12:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006
  • 28.11.2023 14:00 - 16:00, Moottoritekniikka ja päästöjen hallinta 5011119-3006

Objective

The student is able to:
- recognize the main components of the internal combustion engine and understand their functioning
- calculate the most important numerical values related to the combustion engine and interpret their meaning
- determine the air supply need of the internal combustion engine and understand the air-fuel ratio
- name different exhaust emission components and know their origin, negative effects and ways to decrease them

Content

ENGINE TECHNOLOGY
- different types of combustion engines
- otto and diesel cycles
- 2 and 4 cycle engines
- cylinder dimensions, stroke-to-bore ratio, mean piston speed
- mean effective pressure
- torque, power and efficiency
- specific fuel consumption
- air-fuel ratio, lambda value
- engine aspiration

EMISSION CONTROL
- fuels - combustion - exhaust gases
- classification of emissions
- effects and harms of different emission components
- transportation originated emissions compared to others
- gasoline engine emissions and their reduction
- diesel engine emissions and their reduction
- measuring methods and legislation of light and heavy-duty vehicles
- the greenhouse effect and climate change

Materials

Itslearningista löytyvä ja linkitetty materiaali.

Teaching methods

Luennot, harjoitustehtävät, itseopiskelu

Exam schedules

Tentti ti 28.11. klo 14-16.

Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin, kun viisaammat tietäjät ovat ne päättäneet ja julkaisseet.

International connections

Katsokaa kurssin otsikkoa, oppimistuloksia ja sisältöä (vihje: päästöjen hallinta)

Student workload

Luennot 36 h
Harjoitustehtävät 40 h
Itsenäinen opiskelu ja tenttiin valmistautuminen 55 h
Tentti 2 h
Yhteensä 133 h (vastaa 5 op työmäärää)

Content scheduling

Avausluennot ti 5.9. klo 14-16 EDU_2004.

Tunteja 1-2 kertaa viikossa. Tiistain tunnit aina klo 14-16. Viikon toiset tunnit vaihtelevina ajankohtina (tarkasta lukkarista).

Further information

Itslearning

Evaluation scale

H-5

Assessment methods and criteria

Arviointi 0-5.

Tentti 70 % loppuarvosanasta.
Harjoitukset 30 % loppuarvosanasta.

Läsnäolobonus:
Yli 80 % tunneilla läsnäolo = +4 pistettä tenttiin
70-80 % läsnäolo = +3 pistettä tenttiin
60-70 % läsnäolo = +2 pistettä tenttiin
50-60 % läsnäolo = +1 piste tenttiin

4 pistettä vastaa tentissä vähintään 1 arvosanan nousua.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että on päässyt läpi tentistä ja palauttanut vähintään yhden harjoitustehtävän.

Opintosuoritukset on suunniteltu niin, ettei niiden tekemiseen tule hyödyntää tekoälyä. Opettajalla ei ole käytössä tekoälyn vilpillisen käytön tunnistavaa järjestelmää eikä osaamista. Mikäli opiskelija kerää opintosuoritukset tekoälyn avulla, mutta joutuu myöhemmissä opinnoissaan tai työelämässä pulaan koska ei ole oppinut asiaa oikeasti, kuuluu vastuu tästä opiskelijalle - ei opettajalle eikä oppilaitokselle.