Ohjelmoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051111-3051
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 28.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotantotalouden koulutus
Opettaja
- Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTUTAS23APTUTAS23A
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla tärkeimpiä sovellustyyppien ja niiden komponenttien toimintaa
- keskustella soveltuvan ratkaisumallin valinnasta
- määritellä ohjelmointiin liittyviä peruskäsitteitä kuten lähdekoodi, kääntäjä, muuttuja ja tyyppi
- lukea jonkun muun tekemää ohjelmakoodia
- hyödyntää tavallisimpia valinta- ja toistorakenteita
- tunnistaa olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet (luokka ja sen jäsenet, olio, viittaus, poikkeukset)
- suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia sovellusohjelmia
- piirtää kaavion, joka kuvaa ohjelman toiminnan kulkua.
Sisältö
- ohjelmistosovelluksen rakenne
- kehitysympäristö
- muuttujat ja tyypit
- funktiot
- ehtolauseet ja silmukat
- taulukot ja listat
Oppimateriaalit
Python Basics: A Practical Introduction to Python3 4th edition by David Amos,Dan Bader,Joanna Jablonski, Fletcher Heisler, ISBN:9781775093329 (paperback), ISBN:9781775093336 (electronic)
Opetusmenetelmät
Learning by programming
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi korvata kokonaan osoittamalla osaamisensa tentissä, jonka ajankohta sovitaan ensimmäisellä tunnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähitunteja 77 h
Itsenäistä työtä 58 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla käydään läpi ohjelmoinnin keskeisiä aiheita
- aloitus, syntaksi, tulostus konsoliin ja tiedon syöttäminen ohjelmaan
- 1: muuttujat ja tyypit
- 2: operaattorit ja haarautuminen
- 3: silmukat (for ja while)
- 4: kokoelmat (list, tuple, set, dictionary)
- 5: funktiot
- 6: tiedostosta lukeminen ja kirjoitus
- 7: esimerkkejä Pythonin käytöstä: pygame, django, tkinter
Jokaisella viikolla on kaksi harjoitusta:
verkkoharjoitus, yhteensä 50 pistettä
ohjelmointiharjoitus, yhteensä 50 pistettä
Vain ajoissa palautetut vastaukset arvioidaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
10 HOMEWORKS – online, harjoituskysymyksiä ei arvioida
7 Quizzes – online, arvioidaan 5 pistettä, minimi 14, maksimi 35
7 Ohjelmointiharjoitus – luokassa harjoitustunnit, arvioidaan 5 pistettä, minimi 14, maksimi 35
3 Välitentit – luokassa, argvioidaan, 10 pistettä, minimi 12, maksiimi 30
Läpäisyyn tarvitaan vähintään minimipistemäää kaikissa kolmessa kategoriassa. Jos minimi on saavutettu, loput pisteet lasketaan yhteen ja lopulliseen arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista ohjelmoinnin perusrakenteita
- ei osaa kirjoittaa yksinkertaista konsoliohjelmaa
< 40 pistettä tai korvaava tentti hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• tunnistaa ja osaa käyttää muuttujia, kontrollirakenteita ja fuoktioita
• osaa seurata ja muokata edelleen jonkun toisen kirjoittamaa koodia
• osaa lukea ja kirjoittaa yksinkertaisia ohjelmia
40 - 59 pistettä jotka koostuvat vähintään minimistä kaikissa kolmessa kategoriassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• tunnistaa ja osaa suunnitella ja käyttää muuttujia, kontrollirakenteita ja fuoktioita
• osaa käyttää tietorakenteita esim. lista ja dictionary
• osaa seurata ja muokata edelleen jonkun toisen kirjoittamaa koodia sekä etsiä ja tunnistaa niistä virheitä
40 - 79 pistettä jotka koostuvat vähintään minimistä kaikissa kolmessa kategoriassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia konsoliohjelmia, jotka jakautuvat funktioihin, toimivat silmukassa ja käyttävät jotain kokoelmaa
> 80 pistettä jotka koostuvat vähintään minimistä kaikissa kolmessa kategoriassa
> 90 pistettä, 1 opintopiste lisää (6 opintopistettä arvosana 5)
Esitietovaatimukset
Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä toisen asteen opintojen matematiikan oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot.