Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051111-3051

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 28.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Tuotantotalouden koulutus

Opettaja

  • Tiina Ferm

Ryhmät

  • PTUTAS23A
    PTUTAS23A
  • 07.09.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 08.09.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 21.09.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 22.09.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 05.10.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 06.10.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 26.10.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 27.10.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 09.11.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 10.11.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 23.11.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 24.11.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 07.12.2023 10:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051
  • 08.12.2023 08:00 - 12:00, Ohjelmoinnin perusteet 5051111-3051

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla tärkeimpiä sovellustyyppien ja niiden komponenttien toimintaa
- keskustella soveltuvan ratkaisumallin valinnasta
- määritellä ohjelmointiin liittyviä peruskäsitteitä kuten lähdekoodi, kääntäjä, muuttuja ja tyyppi
- lukea jonkun muun tekemää ohjelmakoodia
- hyödyntää tavallisimpia valinta- ja toistorakenteita
- tunnistaa olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet (luokka ja sen jäsenet, olio, viittaus, poikkeukset)
- suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia sovellusohjelmia
- piirtää kaavion, joka kuvaa ohjelman toiminnan kulkua.

Sisältö

- ohjelmistosovelluksen rakenne
- kehitysympäristö
- muuttujat ja tyypit
- funktiot
- ehtolauseet ja silmukat
- taulukot ja listat

Oppimateriaalit

Python Basics: A Practical Introduction to Python3 4th edition by David Amos,Dan Bader,Joanna Jablonski, Fletcher Heisler, ISBN:9781775093329 (paperback), ISBN:9781775093336 (electronic)

Opetusmenetelmät

Learning by programming

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi korvata kokonaan osoittamalla osaamisensa tentissä, jonka ajankohta sovitaan ensimmäisellä tunnilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

lähitunteja 77 h
Itsenäistä työtä 58 h

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käydään läpi ohjelmoinnin keskeisiä aiheita 
- aloitus, syntaksi, tulostus konsoliin ja tiedon syöttäminen ohjelmaan
- 1:  muuttujat ja tyypit
- 2: operaattorit ja haarautuminen 
- 3: silmukat (for ja while)
- 4: kokoelmat (list, tuple, set, dictionary)
- 5: funktiot
- 6: tiedostosta lukeminen ja kirjoitus
- 7: esimerkkejä Pythonin käytöstä: pygame, django, tkinter

Jokaisella viikolla on kaksi harjoitusta:

verkkoharjoitus, yhteensä 50 pistettä
ohjelmointiharjoitus, yhteensä 50 pistettä
Vain ajoissa palautetut vastaukset arvioidaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

10 HOMEWORKS – online, harjoituskysymyksiä ei arvioida
7 Quizzes – online, arvioidaan 5 pistettä, minimi 14, maksimi 35
7 Ohjelmointiharjoitus – luokassa harjoitustunnit, arvioidaan 5 pistettä, minimi 14, maksimi 35
3 Välitentit – luokassa, argvioidaan, 10 pistettä, minimi 12, maksiimi 30

Läpäisyyn tarvitaan vähintään minimipistemäää kaikissa kolmessa kategoriassa. Jos minimi on saavutettu, loput pisteet lasketaan yhteen ja lopulliseen arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista ohjelmoinnin perusrakenteita
- ei osaa kirjoittaa yksinkertaista konsoliohjelmaa


< 40 pistettä tai korvaava tentti hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tunnistaa ja osaa käyttää muuttujia, kontrollirakenteita ja fuoktioita
• osaa seurata ja muokata edelleen jonkun toisen kirjoittamaa koodia
• osaa lukea ja kirjoittaa yksinkertaisia ohjelmia

40 - 59 pistettä jotka koostuvat vähintään minimistä kaikissa kolmessa kategoriassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• tunnistaa ja osaa suunnitella ja käyttää muuttujia, kontrollirakenteita ja fuoktioita
• osaa käyttää tietorakenteita esim. lista ja dictionary
• osaa seurata ja muokata edelleen jonkun toisen kirjoittamaa koodia sekä etsiä ja tunnistaa niistä virheitä

40 - 79 pistettä jotka koostuvat vähintään minimistä kaikissa kolmessa kategoriassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia konsoliohjelmia, jotka jakautuvat funktioihin, toimivat silmukassa ja käyttävät jotain kokoelmaa

> 80 pistettä jotka koostuvat vähintään minimistä kaikissa kolmessa kategoriassa

> 90 pistettä, 1 opintopiste lisää (6 opintopistettä arvosana 5)

Esitietovaatimukset

Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä toisen asteen opintojen matematiikan oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot.