Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1001006-3272
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
05.08.2023 - 17.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 03.10.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Opettaja
- Jaana Kivivuori
Ryhmät
-
PRAKMS23Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S23
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
kirjallisuuslista ja linkit itslearningin oppimisalustassa
Opetusmenetelmät
Kurssi järjestetään lähitapaamisina tai poikkeusoloissa verkkototeutuksena. Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähitapaamisiin, itsenäisen opiskelun etäjaksoihin, verkkotapaamisiin ja -oppimiseen sekä toiminnallisuuteen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Työ edistyy olemalla läsnä ja vuorovaikutuksessa tiimin kanssa. Opintojakso on tehtäväperusteinen eikä erillistä tenttiä järjestetä. Suoriudut opintojaksosta, kun kaikki sovitun aikataulun mukaisesti palautetut tehtäväsi on hyväksytty. Aseta tavoitteeksesi kunkin tehtävän ensimmäinen palautuspäivä. Tehtävien palautuspäivät ovat itslearningin oppimisalustassa. Johda itsesi menestykseen.
Kuten työelämässä, työt tehdään työaikana. Mikäli et ole ehtinyt palauttaa tehtäviäsi viimeiseen palautuspäivään mennessä, suorituksesi hylätään ja osallistut seuraavaan toteutukseen. Muista tässä tapauksessa ilmoittautua uuteen toteutukseen ja varata kalenterista toteutukseen tarvittava työaika.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tehtävät liittyvät omien taitojen ja työelämän kehittämiseen. Tehtävien tekemisen lisäksi opiskelet lähitapaamisissa ja verkossa sekä itsenäisesti että pienryhmissä. Asiantuntijaraportointia tuotetaan sulautettuna ammattiopintoihin.
Työnjohtajan tärkein taito on oman itsensä johtaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli toteat, että haluat osoittaa aiemmin hankitun osaamisen muutoin kuin osallistumalla lähitapaamisiin ja ryhmän työskentelyyn ja suorittamalla tehtävät hyväksytysti, voit suorittaa opintojakson näyttönä. Ilmoittaudu opintojaksolle ja ota yhteys kurssin opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon kuuluvat tehtävät on ohjeistettu itslearningissä.
Varaa tehtävien tekemiseen aikaa seuraavasti:
• omien tavoitteiden pohdinta 3 h
• raportoinnin valmistelu 16 h
• lähi- ja verkkotyöskentely 20 h
• aineistoon tutustuminen, keskusteluun osallistuminen ja oppimisen reflektointi 16 h
• vertaispalautetyöskentely 6 h
• perehtyminen viestinnän kirjallisuuteen 20 h
= 81 h, johon sisältyy verkkotapaamisia 16 h
Sisällön jaksotus
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson suoritettuasi osaat
• toimia oman alasi vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan ammattikäytännöt
• arvioida ja kehittää omia viestintätaitojasi saamasi palautteen perusteella sekä antaa rakentavaa palautetta
• tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen esityksen hyödyntämällä hankkimaasi lähdeaineistoa
• toimia työelämän puheviestintätilanteissa
• tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat.
Huom! Kurssi alkaa pe 8.9.2023 klo 8.30.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssiin liittyvissä asioissa käytetään itsearning-alustan työtilan etusivun viestikanavaa tai oppimisalustan viestitoimintoa. Muista merkitä viestiin, mistä kurssista, tehtävästä ja ryhmästä on kyse.
Opintojakso edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat oppimisalustassa.
Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan sekä opiskelussa että työelämässä. Opetus arvioidaan vuorovaikutustilanteina, joissa aktiivisuus luetaan opiskelijan eduksi.
Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä. Kun tähtäät kiitettävään suoritukseen, jaa osaamisesi ryhmässä ja tue toisten oppimista.
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa. Jokainen osasuoritus on suoritettava hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1
Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3
Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5
Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.