Skip to main content

Introduction to User-Centred Approach (5 cr)

Code: TE00CP31-3001

General information


Enrollment
05.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 25
Degree programmes
Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
Teachers
Hannu Parkkamäki
Tarmo Karhu
Mervi Vuolas
Teacher in charge
Tarmo Karhu
Course
TE00CP31

realization.id

31623

realization.code

TE00CP31-3001

realization.startDate

04.09.2323

realization.endDate

15.12.2323

realization.enrollmentStart

05.08.2323

realization.enrollmentEnd

04.09.2323

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

Introduction to User-Centred Approach

Content

User orientation is the first core part of the design point of view: basically, we always design and develop things for others than ourselves. The study course introduces the meaning of empathy, curiosity and joint communication, based on design practices and design thinking.

Our main themes leading to user orientation are
- physical user, ergonomics and usability
- senses in the user experience
- emotions in the user experience - before and after

Objective

After the course, the student can examine the interactions between humans and the physical environment, tools and processes, and can apply various methods that produce user understanding and knowledge.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.

Evaluation scale

H-5

Student workload

1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Opintojakson 5 op tarkoittaa siis noin 135h opiskelijan työtä, joka etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät itsenäisesti ja ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan etäohjauksena ja osittain yhteisopetuksena:
- opettajakohtaiset etäsessiot arki-iltaisin (ti, ke, to)

Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.

Materials

Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman, D.A.: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo, S. 2009: Käyttäjä tuotekehityksessä. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen 2004: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa.
- Mattelmäki 2006: Muotoiluluotaimet.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015: Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Green, W.S.; Jordan, P.W. 2002: Pleasure with products : beyond usability.
- Keinone, T. (toim.) 2000: Miten käytettävyys muotoillaan?


- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.

realization.grade0Description

Ei ole osallistunut etätapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä.

realization.grade1Description

Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa. Poissaoloja etätapaamisista.

realization.grade3Description

Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .

realization.grade5Description

Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.

International connections

Innovaatiopedagogiikka

Content scheduling

Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
- Kestävän kehityksen näkökulmat osana kehittämisen ja suunnittelun lähtökohtia.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

1

realization.maxSeats

25

Number of ECTS credits allocated

5

Virtual portion

5

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

Teacher in charge

Tarmo Karhu

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

24852

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

24852

courseUnit.learningUnitGroupCode

24852

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22182

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Go back to top of page