Introduction to User-Centred Approach (5 cr)
Code: TE00CP31-3001
General information
- Enrollment
-
05.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 25
- Degree programmes
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
realization.id
31623
realization.code
TE00CP31-3001
realization.startDate
04.09.2323
realization.endDate
15.12.2323
realization.enrollmentStart
05.08.2323
realization.enrollmentEnd
04.09.2323
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Introduction to User-Centred Approach
Content
User orientation is the first core part of the design point of view: basically, we always design and develop things for others than ourselves. The study course introduces the meaning of empathy, curiosity and joint communication, based on design practices and design thinking.
Our main themes leading to user orientation are
- physical user, ergonomics and usability
- senses in the user experience
- emotions in the user experience - before and after
Objective
After the course, the student can examine the interactions between humans and the physical environment, tools and processes, and can apply various methods that produce user understanding and knowledge.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.
Evaluation scale
H-5
Student workload
1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Opintojakson 5 op tarkoittaa siis noin 135h opiskelijan työtä, joka etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät itsenäisesti ja ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan etäohjauksena ja osittain yhteisopetuksena:
- opettajakohtaiset etäsessiot arki-iltaisin (ti, ke, to)
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Materials
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman, D.A.: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo, S. 2009: Käyttäjä tuotekehityksessä. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen 2004: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa.
- Mattelmäki 2006: Muotoiluluotaimet.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015: Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Green, W.S.; Jordan, P.W. 2002: Pleasure with products : beyond usability.
- Keinone, T. (toim.) 2000: Miten käytettävyys muotoillaan?
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
realization.grade0Description
Ei ole osallistunut etätapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä.
realization.grade1Description
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa. Poissaoloja etätapaamisista.
realization.grade3Description
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
realization.grade5Description
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.
International connections
Innovaatiopedagogiikka
Content scheduling
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
- Kestävän kehityksen näkökulmat osana kehittämisen ja suunnittelun lähtökohtia.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
1
realization.maxSeats
25
Number of ECTS credits allocated
5
Virtual portion
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
Teacher in charge
Tarmo Karhu
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.learningUnitId
24852
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.levelId
24852
courseUnit.learningUnitGroupCode
24852
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22182
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean