Introduction to Visual Communication (5 cr)
Code: TE00CP32-3001
General information
- Enrollment
-
05.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.09.2023 - 12.01.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 25
- Degree programmes
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
- Teachers
- Mervi Vuolas
- Course
- TE00CP32
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
The student understands the importance of visual thinking and communication in planning.
The student knows how to observe, use and evaluate shapes, colors, lighting and their relationships.
The student understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication
The course consists of the following parts:
- Designerly observation
- Hand drawing methods and tools -introduction
Objective
The student understands the importance of visual thinking and communication in planning.
The student knows how to observe, use and evaluate shapes, colors, lighting and their relationships.
The student understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication
Content
The course consists of the following parts:
- Designerly observation
- Hand drawing methods and tools -introduction
Materials
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000
Teaching methods
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Exam schedules
Ei tenttejä. Tehtäviä vastaanotetaan myös myöhässä, mutta se vaikuttaa alentavasti arvosanaan. Myös poissaolot alentavat arvosanaa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka, tekemällä oppiminen
Oppimisalustana toimii itsLearning.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Completion alternatives
ei ole
Student workload
1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiopetuksen 8 iltaa (4 x 45 min oppituntia) eli 24 h.
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteena ovat harjoitustehtävät ja yleinen aktiivisuus ja osallistuminen etätapaamisissa ja keskusteluissa. Jatkuvaa sanallista palautetta ja arviointia annetaan etätapaamisissa sekä henkilökohtaista palautetta kirjallisesti mm. itsLearningin palautuslaatikon kautta.
Myöhässä palautetut harjoitustehtävät ja poissaolot etätapaamisissa alentavat arvosanaa.
Failed (0)
Harjoitustöitä ei ole tehty, tai niitä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti, osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Assessment criteria, excellent (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan.
Further information
Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.