Toimenpideradiologia osaaminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY02-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 01.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.05.2024
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
Ryhmät
-
PRÖNTS22Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
- 07.02.2024 12:00 - 14:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 07.03.2024 12:00 - 15:00, Pienryhmä 1, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 07.03.2024 15:00 - 18:00, Pienryhmä 2, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 13.03.2024 13:00 - 16:00, Pienryhmä 3, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 15.03.2024 13:00 - 15:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 19.03.2024 13:00 - 15:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 20.03.2024 08:00 - 10:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 25.03.2024 12:00 - 16:00, Ultraääniopetus Erasmus opiskelijat, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 26.03.2024 12:30 - 14:00, Fysiikka, Järvinen, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 27.03.2024 08:00 - 10:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 27.03.2024 12:30 - 14:00, Asiantuntijaluento Biotronik, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 04.04.2024 12:30 - 14:00, Fysiikka, Järvinen, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 05.04.2024 14:00 - 16:00, Opintokäynti/demonstraatio-opetus, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 08.04.2024 10:00 - 12:00, UÄ teoria, Katja Arro, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 09.04.2024 09:00 - 10:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 09.04.2024 10:00 - 11:00, Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
- 15.04.2024 09:00 - 09:45, Kokeen palautus,Toimenpideradiologia osaaminen TH00BY02-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata röntgenhoitajan roolin ja vastuu inhimillisten ja turvallisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
- kuvata erilaisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden indikaatioita
- kuvata toimenpiteissä hyödynnetettävien kuvantamislaitteiden sekä väineiden toimintaperiaatteen
- soveltaa anatomian ja fysiologian tietämystään
-kuvata kuvantaohjatuille toimenpiteille tunnusomaisia riskitekijöitä sekä soveltaa turvallisuusosaamistaan
- etsiä, arvioida ja käyttää kuvantaohjattujen toimenpiteiden kannalta tarkoituksenmukaista tietoa
Sisältö
Kuvantamisosaaminen:
- erilaiset kuvantaohjatut toimenpiteet (diagnostiset, terapeuttiset; biopsiat, kanavoinnit, katerisaatiotekniikalla tehtävät verisuoniston toimenpiteet)
- kuvantaohjattujen toimenpiteiden vaiheet ja niissä käytettävät välineet sekä tehosteaineet
- läpivalaisu- ja ultraäänilaitteiden rakenne ja toimintaperiaate
- kuvan laatuun ja säteilyannokseen vaikuttava tekijät
Hoitamisosaaminen ja ohjaamisosaaminen
- toimenpiteiden indikaatiot
- potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
- dokumentoiminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet
- potilaan vitaalielintoimintojen tukeminen (verenpaineen, EKG ja happisaturaation monitorointi ja hoitaminen, defibrillointi, intuboinnissa avustaminen)
tehosteaineiden turvallinen käyttäminen
- potilaan ja henkilökunnan säteilyaltistuksen optimoiminen
- vertailutasot
-aseptinen työskentely
Laatuosaaminen:
- laadun varmistus
- näyttöön perustuva angiografiatoiminta
- toiminnan kustannusrakenne (välineet, laitteet, henkilöstö)
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-välitön ja välillinen yhteistyö sekä moniammatillisuus potilaan kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
Oppimateriaalit
-Tiedonhaku
-Lähdekritiikki
-Lähdemerkinnät
-Tieteellien artikkelin lukeminen
Opetusmenetelmät
Käänteinen luokkahuone
Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Työpajat
Opintokäynnit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen luokkahuone
Tiedonhankinnan perusteet:
Learning-by-doing. Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat tiedonhakutaidot ovat opiskelussa ja työelämässä tarvittavia perustaitoja.
Sisällön jaksotus
Kliinisen tutkimustyön perusteet:
-Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen.
-Opiskelija osaa etsiä, hyödyntää ja arvioida kansallisia sekä kansainvälisiä tietolähteitä.
-Opiskelija osaa huomioida kestävä kehityksen mukaisen toiminnan omassa työssä ja toiminnassa.
Toimenpideradiologia:
-Kuvantaohjattujen toimenpiteiden prosessi potilaan ja röntgenhoitajan näkökulmasta
Eri kuvantamismentelmät ja tmp,
Röntgenhoitajan rooli kuvantaohjastuissa toimenpiteissä
Pinnalliset ja syvät biopsiat; kohteet, indikaatiot, välineet,
Dreneeraukset ja kanyloinnit; kohteet, indikaatiot ja välineet
Viskeraaliset toimenpiteet; indikaatdikaatiot, katetrisaatiotekniikka,
Ultraääni ja läpivalaisu kuvantamismenetelmänä ja niihin liittyvät turvallisuusnäkökohdat (aseptiikka ja potilaan vitaalielintoimintojen arviointi ja turvaaminen)
Laboratoriotyön prosessi kuvantaohjattujen tmp yhteydessä
Moniammatillituus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Etukäteistehtävät
Tiedon ja osaamisen jakaminen
Tentti
Osallistuminen työpajoihin
Osallistuminen opintokäynteihin
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttuihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*moniammatillisen toiminnan tunnuspiirteitä
*tunnistaa aikaisemmin opitun merkityksen kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ed. lisäksi
*osaa peurstella toimintansa mahdollisimman pätevällä tiedolla
*osaa käyttää kuvatanaohatuissa toimenpiteissä käytettäviä välineitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ed lisäksi
*jaakaa osaamistaan ryhmän muiden jäsenten kanssa
*antaa rakentavaa palautetta ryhmän muiden opiskelijoiden oppimistoiminnasta