Tanssi, keho ja hyvinvointi 3 (2 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH32-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 10
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
- Katja Korpi
Ryhmät
-
PTANSS22Tanssinopettaja syksy 22
- 24.11.2023 15:00 - 16:30, Tanssi, keho ja hyvinvointi 3 KU00CH32-3001
- 01.12.2023 15:00 - 16:30, Tanssi, keho ja hyvinvointi 3 KU00CH32-3001
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvailla ja luokitella tanssitreenauksen näkökulmasta tuki- ja liikuntaelimistön rakennetta, sen huoltoa sekä tanssivammojen ehkäisyä. Opiskelija osaa soveltaa ja kehittää tietoaan ja taitoaan tanssianatomiasta ja -fysiologiasta tanssiharjoittelussaan ja tanssinopettajan työssä.?
Opiskelija ymmärtää kokonaisvaltaisen kehonhuollon ja ravinnon merkityksen tanssiharjoittelussa ja tanssinopettajan työssä.
Sisältö
Opintojakso rakentuu tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja liikkeen perusteista tanssitreenauksessa sekä kokonaisvaltaisen kehonhuollon, tanssivammojen ehkäisyn ja tanssijan ravintotietouden perusteista. Opintojakson osat sisältävät oppimistehtäviä.
Oppimateriaalit
Pääasiallisena opetusmateriaalina toimii pääsääntöisesti opettajan oppilaille toimittama materiaali ja fyysiset harjoitteet. Opetuksen tukena tehtäviä varten voi käyttää sekä Dance Anatomy and Kinesiology että Anatomy Trains- kirjaa, mutta tunnilla jaetaan lisäksi useampia nettisivustoja, joita oppilas voi hyödyntää helposti tehtäviä tehdessään.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä tullaan käyttämään luentojen ja etukäteen jaettavan materiaalin lisäksi rakenteellista oppimista, generatiivista oppimista, sekä tunteihin sisältyviä teoriaan linkittyviä fyysisiä harjoitteita oppilaiden luomien liikepankin materiaalien lisäksi. Liikepankin luominen liittyy tunneilla etukäteen annettuihin kirjallisten teoreettisten ja fyysisten harjoitteiden ennakkotehtäviin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opinnot koostuvat eri moduuleihin jaetuista kokonaisuuksista ja niihin liittyvistä muutamasta parityönä tehtävästä tehtävästä, joita suoritetaan ja puretaan parityönä loppusyksyn aikana. Koulutuksen eri sisältöjen kokoavana teemana on opiskelijakeskeisiin opetus- ja havainnointimuotoihin tutustuminen ja niiden soveltaminen opetuksessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta 20 x 90min on lähiopetusta. Loput työajasta on varattu annettujen tehtävien tekemiseen ja opintomateriaaliin tutustumiseen.
Oppimistehtävät annetaan jakson aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja keskusteluihin, oppimistehtävien laatiminen määräajassa ja mitassa.
Hylätty:
Poisoloja lähiopetuksesta yli 20%. Oppimistehtävät ovat jääneet tekemättä tai ne on tehty puutteellisesti.
Sisällön jaksotus
Jaana Peltosen osuus (15 x 90min) => Sisältö: lantio ja alaraaja
Tanssikinesiologia on kokonaisuus, jonka tarkoituksena on oppilaan opetus- ja ohjausvalmiuksien kehittäminen opetuskäytännössä. Tavoitteena on opettaa tanssinopettajaa havainnoimaan ja hahmottamaan kehoa kolmiulotteisesti. Anatomian, fysiologian ja kinesiologian kautta opiskelija oppii ymmärtämään kehon lainalaisuuksia, toimintamalleja, liikkuvuuksia, mutta myös tuottamaan liikemateriaalia näitä apuna käyttäen. Kurssilla käydään läpi myös tanssijoiden yleisimpiä vammoja ja niiden ennaltaehkäisyä.
Ajoitus: syksy 2023
Katja Korven osuus (5 x 90min) => Sisältö: barre
Barre on koko kehon treeni, joka pohjautuu klassisen baletin tankoharjoitteluun. Barre ottaa vaikutteita myös pilateksesta ja muista kehonhuoltomenetelmistä. Barre-tunneilla vahvistetaan koko kehoa monipuolisesti, keskitytään tukilihasten aktivointiin ja vahvistamiseen, kehon linjauksiin ja ryhtiin. Tunnit sisältävät myös kehoa avaavia ja palauttavia harjoitteita. Tavoitteena on vahvistaa kehoa monipuolisesti, kasvattaa ymmärrystä oman kehon toiminnasta ja tukea opiskelijan hyvinvointia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.