Siirry suoraan sisältöön

Nykytanssi IIIa (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011499-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 31.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2023 - 20.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 7
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Heidi Alppirinne
Ryhmät
PTANSS21
Tanssinopettaja syksy 21
Opintojakso
2011499
Toteutukselle 2011499-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Nykytanssin tekniikkajakso IIIa toteutetaan opintojen kolmantena syyslukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työjärjestyksen mukaan. Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena. Opetus koostuu nykytanssille ominaisista fyysisistä harjoituksista.

Ajoitus: syksy 2023

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa nykytanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään nykytanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
 Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa nykytanssin viitekehyksessä.  .

Sisältö

Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, fyysiset nykytanssille ominaiset harjoitteet, keskustelut, reflektio. Oman kehon kuuntelu ja oman anatomian kunnioittaminen. Aktiivinen havainnointi sekä liikkeellinen kokeileminen ja tutkiminen. Jatkuvan rakentavan palautteen aktiivinen työstäminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteisopettajuus, lähiopetus, demonstraatiot, käännetty luokkahuone, ongelmanratkaisu, ryhmäopetus, itsenäinen työskentely, pari- ja pienryhmätyöskentely.
Oppiminen tapahtuu työelämää vastaavissa puitteissa nykytanssille tyypillisin fyysisin harjoittein.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 24 x 90min. Loput työajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn ja oman työskentelyn reflektointiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena on sekä oppimisprosessi että lopputulos. Arvioitavat osa-alueet ovat fyysinen kyvykkyys, tanssitekninen ja somaattinen kyvykkyys, taiteellinen ja ilmaisullinen kyvykkyys, asenteellinen kyvykkyys sekä sosiaalinen kyvykkyys. Lisäksi opintojaksolla arvioidaan läsnäoloa, työskentelytaitoja ja oppimisasennetta.
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen

Lisätiedot

Asu:
- vartalonmyötäinen, joustava asu
- sukat/paljaat jalat
- pitkät hiukset kiinni
- roikkuvat korut, kellot, askelmittarit ym. vastaavat pois (työturvallisuus)


Palautteen antaminen ja saaminen ovat erottamaton osa kontaktitunteja. Tunneilla pyritään vuorovaikutteiseen ja dialogiseen työskentelyyn. Opiskelijoita kannustetaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Henkilökohtaiset palautekeskustelut jakson lopuksi.

Siirry alkuun