Skip to main content

Themes in contemporary theatre (3 cr)

Code: KU00CI31-3001

General information


Enrollment
02.12.2023 - 30.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.04.2024 - 16.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts
Teachers
Minna Haapasalo
Course
KU00CI31
No reservations found for realization KU00CI31-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Nykyteatterin teemat -opintojaksolla kysytään:
Mitä on nykyteatteri? Mitä se ei ole?
Mitä ovat nykyteatterin teemat teatterifestivaalin järjestäjän, kaupunginteatterin dramaturgin ja teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijan havainnon mukaan?
Miten nykyteatteria on artikuloitu 2000-luvulla?
Mikä on opintojaksolle osallistuvan väite/manifesti nykyteatterin teemoista?

Opintojakso sisältää
- nykyteatteritekstien lukemista
- keskustelua luetun ja kuullun pohjalta
- keskustelua vierailijoiden kanssa
- oman nykyteatterillisen teon/eleen muotoon tehdyn väitteen/manifestin, jotka esitetään muille teatteriopiskelijiolle 15.5.
- paneelikeskustelun nykyteatterin teemoista
- luettuun ja koettuun pohjaavan kirjoitelman/tekstin nykyteatterista, palautus 24.5.

Objective

Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.

Content

Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.

Materials

Otteita teoksista:
Hans-Thies Lehmann: Draaman jälkeinen teatteri.
Annukka Ruuskanen (toim.) Nykyteatterikirja - 2000 luvun alun uusi skene.
Marvin Carlson: Esitys ja performanssi.
Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Looking for Direction. Rethinking Theatre Directing Practices and Pedagogies in the 21st Century. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-050-8

Teaching methods

keskustelut, lukeminen, taiteellisen teon muotoilu

Pedagogic approaches and sustainable development

tutkiva oppiminen

Student workload

- osallistuminen kontaktiopetukseen
- artikkelien lukeminen
- nykyteatterillisen väitteen muotoilu, esittäminen ja dokumentointi
- paneelikeskusteluun osallistuminen
- tekstin kirjoittaminen (esim. esitysteksti, jossa näkyy prosessin dokumentointi)

Evaluation methods and criteria

1) Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa
2) Väite/manifesti nykyteatterin teemoista
3) Teksti nykyteatterin teemoista

Failed (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti vuorovaikutustilanteisiin eikä tee kaikkia oppimistehtäviä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on paikalla vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät.

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi opiskelija yhdistää opintojakson tietoja aiemmin oppimaansa. Opiskelija laajentaa osaamistaan ja
kykyään käyttää ammatillisia käsitteitä. Opiskelija ottaa osaa vuorovaikutustilanteisiin. Liittyy oppimisprosessiin omaa ja muiden oppimista tutkien ja rakentaen.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti ja itseohjautuvasti omaa taiteellista ajatteluaan ja käytäntöään. Perustelee taidenäkemystään selkeästi. Kehittää ja tukee vuorovaikutustilanteita osallistujien tunne- ja tehtävätavoitteita tukien.

Further information

Sähköposti: minna.haapasalo@turkuamk.fi
Itslearning-työtila.

Go back to top of page