Themes in contemporary theatre (3 cr)
Code: KU00CI31-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2023 - 30.04.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.04.2024 - 16.05.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Haapasalo
- Course
- KU00CI31
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Nykyteatterin teemat -opintojaksolla kysytään:
Mitä on nykyteatteri? Mitä se ei ole?
Mitä ovat nykyteatterin teemat teatterifestivaalin järjestäjän, kaupunginteatterin dramaturgin ja teatteri-ilmaisun ohjaajaopiskelijan havainnon mukaan?
Miten nykyteatteria on artikuloitu 2000-luvulla?
Mikä on opintojaksolle osallistuvan väite/manifesti nykyteatterin teemoista?
Opintojakso sisältää
- nykyteatteritekstien lukemista
- keskustelua luetun ja kuullun pohjalta
- keskustelua vierailijoiden kanssa
- oman nykyteatterillisen teon/eleen muotoon tehdyn väitteen/manifestin, jotka esitetään muille teatteriopiskelijiolle 15.5.
- paneelikeskustelun nykyteatterin teemoista
- luettuun ja koettuun pohjaavan kirjoitelman/tekstin nykyteatterista, palautus 24.5.
Objective
Opiskelija osaa käsitteellistää, keskustella ja kirjoittaa ajankohtaisista nykyteatterin teemoista rakentavalla tavalla.
Content
Luennot, keskustelut, kirjoittaminen ja itsenäinen työ.
Materials
Otteita teoksista:
Hans-Thies Lehmann: Draaman jälkeinen teatteri.
Annukka Ruuskanen (toim.) Nykyteatterikirja - 2000 luvun alun uusi skene.
Marvin Carlson: Esitys ja performanssi.
Dramaturgiakirja. Kaikki järjestyy aina. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-006-5
Looking for Direction. Rethinking Theatre Directing Practices and Pedagogies in the 21st Century. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-353-050-8
Teaching methods
keskustelut, lukeminen, taiteellisen teon muotoilu
Pedagogic approaches and sustainable development
tutkiva oppiminen
Student workload
- osallistuminen kontaktiopetukseen
- artikkelien lukeminen
- nykyteatterillisen väitteen muotoilu, esittäminen ja dokumentointi
- paneelikeskusteluun osallistuminen
- tekstin kirjoittaminen (esim. esitysteksti, jossa näkyy prosessin dokumentointi)
Evaluation methods and criteria
1) Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteissa
2) Väite/manifesti nykyteatterin teemoista
3) Teksti nykyteatterin teemoista
Failed (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti vuorovaikutustilanteisiin eikä tee kaikkia oppimistehtäviä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on paikalla vuorovaikutustilanteissa ja tekee oppimistehtävät.
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelija yhdistää opintojakson tietoja aiemmin oppimaansa. Opiskelija laajentaa osaamistaan ja
kykyään käyttää ammatillisia käsitteitä. Opiskelija ottaa osaa vuorovaikutustilanteisiin. Liittyy oppimisprosessiin omaa ja muiden oppimista tutkien ja rakentaen.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija kehittää tavoitteellisesti ja itseohjautuvasti omaa taiteellista ajatteluaan ja käytäntöään. Perustelee taidenäkemystään selkeästi. Kehittää ja tukee vuorovaikutustilanteita osallistujien tunne- ja tehtävätavoitteita tukien.
Further information
Sähköposti: minna.haapasalo@turkuamk.fi
Itslearning-työtila.