Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 (1op)
Toteutuksen tunnus: 1002355-3179
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2023 - 02.09.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2023 - 31.07.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 15
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Mervi Rankila-Källström
- Ryhmät
- 
                        PTEATS23Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2023
- Opintojakso
- 1002355
Toteutukselle Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 1002355-3179 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Ammatillisen kasvun tukeminen, osallistuminen AMK:n lukuvuoden avajaisiin, sektorin (Taideakatemian) lukukauden avajaisiin ja yhteisiin tilaisuuksiin osallistuminen, opiskelijabarometriin vastaaminen, HOPS-keskustelut,
Lähiopetuksen teemoina korkeakouluopiskelu ja ammatillisuus.
Korkeakouluopiskelu:
- oman osaamisen arviointi
- ajankäytön hallinta
- oman oppimistyylin tunnistaminen
- itseohjautuvuus ammattikorkeakouluopinnoissa
- ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
- puheeksi ottaminen ja avun hakeminen eri ohjaustahoilta
- turvallinen opiskeluympäristö, Turun AMK:n järjestyssäännöt
- opiskeluryhmän pelisäännöt, työ- ja opiskeluyhteisössä toimiminen, työroolissa toimiminen
- opiskelijan palauteväylät
Ammatillisuus:
- työelämän pelisäännöt
- oman alan sijoittumismahdollisuudet ja niissä tarvittava osaaminen
- omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen
- kansainvälistyminen
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
                    
Tavoitteet
Opiskelutaidot 
•	Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä. 
•	Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
•	Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
•	Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
•	Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun. 
Opiskelua tukevat palvelut
•	Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma) 
•	Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
•	Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
•	Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
•	Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
•	Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
                    
Sisältö
Korkeakouluopiskelun taidot 
o	Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali 
o	Ajanhallinta
o	Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot  
o	Turvallisuus Turun AMK:ssa
o	Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen 
o	Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut 
o	Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o	Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus 
Peppi ja HOPS 
o	Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o	Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o	Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o	kehityskeskustelu
o	tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista 
o	kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o	Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi 
o	Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointi 
hyväksytty / hylätty
                    
Opetusmenetelmät
Ryhmäkeskustelut, hops-keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyötaitojen kehittäminen itsenäisesti ja ryhmässä.
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäkeskustelut, hops-keskustelut, vertaisoppiminen, ryhmätyötaitojen kehittäminen itsenäisesti ja ryhmässä.
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen ryhmän omiin sekä kaikkien saapumisryhmien yhteisiin ryhmätapaamisiin. Osallistuminen HOPS-keskusteluihin. Aktiivinen osallistuminen ja ryhmätyötaidot.
Arviointi HYVÄKSYTTY tai HYLÄTTY