Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2023 - 31.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.09.2023 - 31.01.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 15 - 50
- Koulutus
- Master of Business Administration, Service Design
- Opettajat
- Ulla Seppälä-Kaven
- Opintojakso
- MS00BP42
Toteutukselle Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP42-3026 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Research methods: 
Qualitative and quantitative methods 
Academic English 
Preparation for the Master’s thesis / Seminars: 
Implementation plan: 
Content: 
- different types of approaches 
- research principles 
- different research methods 
- research and development planning 
- data collection - quantitative and or qualitative, mixed; data analysis 
- quality issues and ethics in the research, data management, IPR and GDPR 
- literature search, evaluation and use of the appropriate research methods for projects and master's thesis
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin 
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset 
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen  
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät 
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi 
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä 
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin) 
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
                    
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys 
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit 
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen 
-Triangulaatio 
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin 
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin 
-Tutkimuksen etiikka 
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
                    
Oppimateriaalit
Relevant literature: books, articles - own choice 
Eriksson, P. & Kovalainen, A. 2008.Qualitative Methods in Business Research. London: SAGE Publications Ltd.
                    
Opetusmenetelmät
Individual and group work, peer assessments, 
- acquaintance of relevant approaches, research and analysis methods and tools with a help of 
scientific publications, seminars etc.: action research, content analysis, interviews, observations, surveys, swot, coding... 
- possible collaboration with organizations and companies
- planning of the upcoming thesis
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Assignments instead of exams
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Individual and group / team work, self- and peer-assessments 
- individual and group assignments
- discussions 
- presentations
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Qualitative research: 
Research and analysis methods and tools 
Selected presentations during the contact lessons 
Thesis idea: a draft and 2 opposing reports. 
Academic writing: a draft 
Quantitative statistics and research: analysis methods
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Evaluation of the assignments and participation activity 
Self and peer assessments
                    
Hylätty (0)
No participation to the contact lessons 
Quantity: Assignments are not completed to an acceptable level and or not returned assignments - instructions have not been followed
Quality: The minimum learning objectives are not met (look at the course description)
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Participation to the contact lessons 
Communication and reflection are acceptable 
Appear to grasp theory and have made a start in showing its applicability - assignments partly done according to the instructions
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Active participation to the contact lessons
Communication and reflection are good 
General understanding of theory and application - assignments done according to the instructions
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Very active participation to the contact lessons, submitted assignments with excellent outcomes by the deadline