Varhaiskasvatuksen lähtökohdat / Principles of Early Childhood Education (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA80-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.10.2023 - 15.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2024 - 05.02.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Kaija Penttala
- Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
- Opintojakso
- TH00CA80
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teaching on Mondays, weeks 3-6
Teaching in English at Salo campus
Mon 15.1.2024, 9:00 - 14:30 (TS)
- Course info & study assignments
- Introduction to early childhood education: The central goals of early childhood education
- The legislation concerning early childhood education and the related service system
- The competence requirements for a social pedagogue in early childhood education
Mon 22.1.2024 10:15 - 14:30 (KP)
- The development of children under school age
Mon 29.1.2024 9:00 - 14:30 (TS)
- The national core curriculum for early childhood education and care and the early childhood education plan
- Early childhood education as children’s learning environment
- Visitor from Pilke päiväkodit / Pilke Daycare Center, Elina Kutila (12:00 - 12:45, via Zoom): pedagogical documentation and learning environment in Pilke daycare
Mon 5.2.2024 10:15 - 14:30 (KP)
- Discussion on learning diary and observation assignment, course feedback
Tavoitteet
• tunnet varhaiskasvatusta ohjaavan lainsäädännön ja palvelujärjestelmän
• tunnet varhaiskasvatussuunnitelmien kokonaisuuden ja ymmärrät sen merkityksen
• tiedät varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät ja tavoitteet ja perehdyt varhaiskasvatukseen lapsen kasvuympäristönä
• tunnet lapsen oppimis- ja kehitysprosessin
• tiedät varhaiskasvatuksen sosionomin kompetenssit
Sisältö
• varhaiskasvatuksen lainsäädäntö ja lapsen oikeuksien sopimus
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma
• alle kouluikäisen lapsen kehitys
Oppimateriaalit
National core curriculum for ECEC in Finland
The Act on Early Childhood Education and Care in Finland
Teaching materials
Opetusmenetelmät
Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
If you have a Finnish degree on early childhood education and at least two years working experience from Finnish early childhood education, you have a possibility to complete the course by recognition (theoretical assignment). In this case, please contact the responsible teacher for further details.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Learning diary in pair work 4 ECTS
Observation assignment and participation in contact teaching 1 ECTS
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.
Lisätiedot
Presence in contact teaching is mandatory. In case of absence, compensative assignment must be completed (instructions in Itslearning). Max. absence is 50 % of the contact teaching.
Changes are possible.