Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ38-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 18.01.2024

Ajoitus

11.01.2024 - 15.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21
  • 18.01.2024 16:00 - 18:00, Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena TH00BZ38-3003
  • 25.01.2024 16:00 - 18:00, Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena TH00BZ38-3003
  • 01.02.2024 16:00 - 18:00, Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena TH00BZ38-3003
  • 08.02.2024 16:00 - 18:00, Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena TH00BZ38-3003
  • 15.02.2024 16:00 - 18:00, Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena TH00BZ38-3003

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen ja perheiden moninaisuuden- tunnistaa omia kasvatukseen liittyviä uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan- pohtii kasvatustyön eettisiä periaatteita-tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan

Sisältö

- kasvatuksen käyttöteoria
- kasvatustyön etiikka
- yhteistyö huoltajien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Verkko-opetus, parityöskentely ja itsenäinen työskentely 1 op
- Keskustelutehtävä vanhempien kanssa, Minä kasvattajana -tehtävä ja perhekeskusajokortin suorittaminen 1,5 op
- Pohdiskeleva essee 2 op
- Lapsuusmuistelu-kollaasi 0,5 op

HUOM!
Esseessä tulee käyttää varhaiskasvatusalan tieteellistä kirjallisuutta ja teoksia, esim.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/73697/1/ukkonenmikkolaym.pdf

Esseen lähdekirjallisuus on arviointikriteeri, joten etsi tietokannoista ajankohtaisia ja monipuolisia, teoreettisia lähteitä. Lähteiden etsiminen ja valinta on tehtävässä keskeistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu viikoilla 2-7, verkkotapaamiset torstaisin klo 16-18.

Opintojakso käynnistyy viikolla 2 ennakkotehtävällä, jonka ohjeet löytyvät Itsistä.

Opintojakso sisältää sekä verkko-opetusta että itsenäistä työskentelyä pareittain. Parit vastaavat itse tapaamisten järjestämisestä verkossa sekä tehtävien toteuttamisesta ohjeiden mukaisesti. Parityöskentelyn ohjeet löytyvät Itsistä. Parityöskentelyn materiaalit ovat käytettävissä Itsissä parityöskentelylle varattuna ajankohtana. Jokaiseen parityöskentelykertaan sisältyy ennakkotehtävä tai -materiaali ja työskentelykerran aikana palautettava tuotos.

Viikko 3: to 18.1.2024 klo 16-18 (TS ja MK)
Jakson aloitus ja tehtävät, varhaiskasvatustyön etiikka ja arvoperusta, vanhemman dialoginen kohtaaminen ja tukeminen
linkki: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni

Viikko 4: to 25.1.2024 klo 16-18
Itsenäinen työskentely parin kanssa ja yksilöllisesti: Minä kasvattajana -tehtävän purku pienryhmissä. Valmistaudu tutustumalla kasvattajan käyttöteoriaan sekä tekemällä etukäteen Minä kasvattaja -tehtävä. Työskentelyn ohjeet Itsissä.

Viikko 5: to 1.2.2024 klo 16-18 (MK)
Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtävä ja perhekeskukset, vierailijana Sari Taipale, perhekeskuksen projektikoordinaattori, Varha

Viikko 6: to 8.2.2024 klo 16-18
Itsenäinen työskentely parin kanssa ja yksilöllisesti: moninaiset perheet, varhaiskasvatuksen sosionomina päiväkodin moniammatillisessa tiimissä ja monialainen verkostoyhteistyö. Työskentelyn ohjeet Itsissä.

Viikko 7: to 15.2.2024 klo 16-18 (TS ja MK)
Jakson itsenäisten paritehtävien purku, jakson päätös ja Lapsen eritystarpeiden tukeminen -jakson info


Opetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista verkko-opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista

Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.

Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 22.2.2024
- Esseen 2. palautuspäivä on 7.3.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.