Koulu kohtaamispaikkana (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA76-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 16.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 14.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
- 16.01.2024 09:00 - 12:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
- 16.01.2024 12:00 - 15:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
- 23.01.2024 09:00 - 15:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
- 30.01.2024 10:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
- 06.02.2024 10:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
- 13.02.2024 09:00 - 12:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
- 13.02.2024 12:00 - 14:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3001
Tavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Oppimateriaalit
Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Muuta opetusmateriaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.:
Opetusmenetelmät
- opetus (lähi- ja verkko)
- itsenäiset oppimistehtävät
- ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.2.2024 Tentti 9-12
Uusintatentti 5.3.2024 klo 16-18 ICT_B2043
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- opetus (lähi- ja verkko)
- itsenäiset oppimistehtävät
- ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäiset tehtävät 2op
luento-opetus 1op
tentti 2op
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä tiistai, 1. moduuli viikoilla 3-15
Lähiopetus tiistaisin klo 9-15. Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2024 klo 9-15.
9-11.30 Jakson aloitus ja tehtävät sekä 10 ryhmään jako. (HR ja KP)
12.30-15 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).
23.1 klo 9-15. Hevarikoulutus /Johanna Kainulainen ja Sanna Inkiläinen(HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
30.1.2024 klo 10-16.
Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)
6.2.2024 klo 10-12.15. Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15.30 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
13.2.2024 9-14 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)
5.3.2024 16-18 Uusintatentti yksilötenttinä (KP) ICT_B2043
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.