Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA53-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 15.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 25.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
- 15.01.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 22.01.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 29.01.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 05.02.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 12.02.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 26.02.2024 15:00 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 04.03.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 11.03.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 18.03.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
- 25.03.2024 15:15 - 18:00, Toiminnalliset ja luovat menetelmät / Novia-yhteistyö TH00CA53-3002
Tavoitteet
• osaat jäsentää luovuutta teoreettisesti ja osana ihmisyyttä
• tiedät luovan toiminnan merkityksiä ja perusteluja asiakastyössä
• opit kokemuksellisesti erilaisia sosiaalialan työhön soveltuvia luovia ja toiminnallisia menetelmiä
• osaat hyödyntää omaa luovuuttasi ja voimavarojasi asiakastyössä
• opit miten luovia ja toiminnallisia työmenetelmiä voidaan hyödyntää erilaisten asiakkaiden kanssa tehtävässä työssä
Sisältö
• luovuuden ja toiminnallisuuden käsitteet
• luovan ilmaisun ja vuorovaikutuksen sekä tietoisuustaitojen harjoituksia eri menetelmin (esim. kuvallinen ilmaisu, sanataide, musiikki)
• luovan toiminnan ohjaaminen, ohjauksen suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Oppimateriaalit
Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.
Mihaly Csikszentmihalyi. 2008. Flow: The Psychology of Optimal Experience / Flow: Den optimala upplevelsens psykologi.
Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aa
Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca.
https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf
Anna-Liisa Karjalainen (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus. Otavan kirjapaino.
Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus
.
Karlsson, L. Barnen berättar -projektet
https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.
Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .Förverkligande.
Räty, K. 2011. Elämyspedagoginen ohjaaminen. Lahti: Outward Bound Finland ry.
Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.
Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och
självkänsla. Ica bokförlag.
Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus ja harjoitukset, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus ja itsenäinen työskentely lähipäivien välissä. Opiskelija tekee kurssin aikana itselleen lähiopetukseen kytkeytyvän asteikolla H-5 arvioitavan oppimispäiväkirjan, joka palautetaan Itslearningissa olevaan palautuslaatikkoon 5.4. tai 25.4. mennessä.
Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista. Poissaolon sattuessa opiskelija tekee Itslearningissa olevan opetusmateriaalin ja siihen liittyvän kirjallisuuden pohjalta reflektion, jossa hän pohtii materiaaleissa esitettyä teoriaa ja tekee opetuskerran harjoitukset. Reflektiossa tulee pohtia harjoituksien herättämiä ajatuksia ja tunteita sekä kuinka harjoituksia voitaisiin soveltaa eri asiakasryhmien kanssa. Vaihtoehtoisesti opiskelija voi itse tehdä ehdotuksen siitä, miten hän voisi korvata poissaolon. Korvaustehtävän pituus 2 sivua, ja se palautetaan Itslearningissa olevaan palautuslaatikkoon. Palautuspäivät korvaaville tehtäville ovat 5.4.2024 ja 2. palautus 25.4.2024. Kirjallisen ryhmätyön palautus 25.4. mennessä Itslearningin palautuslaatikkoon. 2.palautusajankohta on 25.5.2024
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja harjoitukset, viikottaiset etätehtävät, oppimispäiväkirja, suunnittelutehtävä.
- opetus ja harjoitustehtävät 2op
- oppimispäiväkirja 1op
- ryhmätyötehtävä 2op
Sisällön jaksotus
Toiminnalliset ja luovat menetelmät Novia-yhteistyö. Opintojaksossa toiminnallisia harjoituksia voidaan tehdä omalla äidinkielellä, luennon kieli voi olla suomi tai ruotsi, mutta luennolla ja harjoituksissa voi käyttää molempia kieliä. Tavoitteena on uskaltaa lähestyä toista kotimaista kieltä ja auttaa toisiamme ymmärtämään.
Opetus maanantaisin klo 15.15-18.00
15.1. Kurssin aloitus ja johdanto. Luovuuden psykologia. Kaija Penttala, Janina Dahla, Peter Edelsköld, Carolina Silin YH Novia Henrikinkatu 7 Rum 101
22.1. Visuaalinen fasilitointi / Visuell facilitering (CS) Hyvinvointia luonnossa / Välmående i naturen (JD) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 103, 104
29.1. Hyvinvointia luonnossa / Välmående i naturen (JD) Visuaalinen fasilitointi/Visuell facilitering (CS) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 103, 104
5.2. Utopiatyöpaja/ Utopiverkstad (CS) Symbolit ja kortit / Symboler och kort (PE) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104
12.2. Symbolit ja kortit/ Symboler och kort (PE) Utopiatyöpaja / Utopiverkstad (CS) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104
26.2. NMKY:n Camera obscura – yhteisvoimin nuorten kasvua tukemassa toimintaan tutustuminen Hirvensalossa. Aloitus klo 16.00. Suvilinnantie 2 20900 Turku (Hirvensalo) (KP) / Aistien stimulaatio/ Sinnesstimulering (JD) YH Novia Henriksgatan 7(rum 315-316)
4.3. Aistien stimulaatio/ Sinnesstimulering (JD) YH Novia Henriksgatan 7(rum 315-316) / NMKY:n Camera obscura – yhteisvoimin nuorten kasvua tukemassa toimintaan tutustuminen Hirvensalossa. Aloitus klo 16.00. Suvilinnantie 2 20900 Turku (KP)
11.3. Uraohjausta/Karriärvägledning (PE) Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104, 315, 316
18.3. Positiivisen psykologian menetelmiä / Praktiska övningar i positiv psykologi (KP) /Uraohjausta/Karriärvägledning (PE) YH Novia Henrikinkatu 7 Tilat 101,104, 315, 316
25.3. Musiikki ja hyvinvointi, kehollisia harjoituksia ja narratiivisia työtapoja (KP) Turun AMK ICT-City Delta, C3043, B2026
Reflektoivan oppimispäiväkirjan palautus
Toiminnallisten ja luovien menetelmien ryhmätyö
Arviointiasteikko
H-5