Siirry suoraan sisältöön

Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA63-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 22.02.2024

Ajoitus

15.02.2024 - 11.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Katri Viippo
  • Tiina Laakso

Vastuuopettaja

Tiina Laakso

Ryhmät

  • PSOSTK22
    Sosionomi (AMK), Turku, K22
  • PSOSTS22
    Sosionomi (AMK), Turku, S22
  • 22.02.2024 09:00 - 15:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001
  • 29.02.2024 09:00 - 14:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001
  • 07.03.2024 09:00 - 14:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001
  • 14.03.2024 09:00 - 15:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001
  • 21.03.2024 09:00 - 15:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001
  • 28.03.2024 09:00 - 14:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001
  • 04.04.2024 09:00 - 15:00, Aikuistyön asiakasryhmät ja palvelujärjestelmä TH00CA63-3001

Tavoitteet

· tunnet hyvinvointia ja sosiaalista turvallisuutta tukevat palvelujärjestelmät ja sosiaaliturvan
· osaat soveltaa työssä palveluihin ja etuuksiin liittyvää säädöspohjaa
· osaat toimia sosiaalisen asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa ja edistää asiakkaan turvaverkostojen toimintaa

Sisältö

· aikuissosiaalityön keskeiset asiakasryhmät ja palvelujärjestelmät
· työskentelyä ohjaava säädöspohja
· asiakasryhmien sosiaaliturva
· moniammatillinen ja monialainen yhteistyö
· sosiaalipalveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointi sekä kehittäminen

Oppimateriaalit

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä 29.6.2021/612

https://thl.fi/fi/web/hyvinvointi-ja-terveyserot/eriarvoisuus/palvelujarjestelma

Oppimateriaali oman asiakasryhmän mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän ensimmäinen palautus 11.4.2024.

Toinen palautus 7.9.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja THL väkivaltakurssi 1 op
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

22.2.2024 Itsenäinen työskentely. Tutustuminen opintojakson tavoitteisiin ja toteutukseen. Oppimistehtävään tutustuminen ja oman asiakasryhmän valinta. THL väkivaltakurssin tekeminen (ohjeistus itsissä).
29.2.2024 klo 9-14 Opintojakson aloitus. oppimistehtävän pienryhmiin jako, orientaatioluento. Asiakkaan palvelutarpeiden arviointi palveluiden lähtökohtana. TL, KV
klo 14-16 Oppimistehtävän hahmottelua pienryhmässä, työnjaosta ja haastateltavien hankinnasta sopiminen.
7.3.2024 klo 9-14 Palvelujen sisällöt ja niiden hyvinvointimerkitykset - miten arvioidaan vaikuttavuutta ja hyvinvointivaikutuksia? KV
14.3.2024 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
21.3.2024 Oppimistehtävän työstäminen pienryhmissä, pienryhmät kokoontuvat itsenäisesti.
28.3.2024 klo 9-14 Moniammatillinen työskentely. Järjestöjen rooli palveluiden järjestämisessä / TL, KV + vierailijat. Itsenäinen työskentely pienryhmissä klo 14-16
4.4.2024 klo 9-15 Oppimistehtävien esitysseminaari: PP-esitys ja simulaatio (pakollinen läsnäolo) / TL, KV

11.4.2024 Oppimistehtävän viimeistely ja palautus.

Opintojakson aikana itsenäinen työskentely THLn väkivaltakurssin osalta . Verkkomateriaali ja linkki on ITSissä. THLn kurssin suoritusaika ajoittuu jakson sisälle, kesto n. 5 tuntia. THL lähettää tästä opiskelijalle todistuksen (PDF). Mikäli sinulla on THLn kurssi jo suoritettuna, talleta todistus ITSin palautuslaatikkoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävän arviointi K5-Hyl.

Arviointikriteerit: Arviointi T1-K5.
(1) Raportin rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävän anto)
(2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet, lähteet)
(3) Työn sisältö (osiot 1-4 & lähteet)
(4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu)
(5) Muotoseikat (kieli, AMKn/MESSIn kirjoitusohjeet)

THLn verkkokurssi Hyväksytty

Hylätty (0)

- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmään liittyvää säädöspohjaa
- Opiskelija ei osaa kuvata asiakasryhmän palvelujärjestelmää
- Opiskelija ei tunne aikuistyön asiakasryhmien (asiakasryhmän?) toimeentuloturvaa
- Opiskelija ei osaa kuvata aikuistyön asiakasryhmän palveluja, moniammatillisen työn toteutumista, palvelujen arvioinnin ja vaikuttavuuden toteuttamista eikä nimetä kehittämiskohteita
- Opiskelija ei osaa kuvata konkreettisesti sosionomin työtehtäviä asiakasryhmän palvelujärjestelmässä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tuntee valittuun aikuistyön asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää tilastotietoa valitsemansa asiakasryhmän kuvaamiseen
- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa
- Opiskelija osaa etsiä teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmää ja toimeentuloturvaa
- Opiskelija tietää moniammatillisen työn perustaa
- Opiskelija tietää, mitä palvelujen laadun arvioinnilla tarkoitetaan ja osaa kuvata palvelujen kehittämisen haasteita haastattelemansa asiakkaan tarpeiden näkökulmasta
- Opiskelija tuntee sosionomin kompetenssit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa ja arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa saadun tiedon pohjalta
- Opiskelija osaa etsiä ajankohtaista teoriatietoa valitsemastaan asiakasryhmästä ja kuvata asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuutta kattavasti ja jäsentyneesti
- Opiskelija tuntee valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän toimentuloturvan kokonaisuuden
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen yhteistyön toteutumista
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista suhteessa valittuun asiakasryhmään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa kerätä asiakkaalta hyvinvointitietoa, arvioida asiakkaan toimintakykyä arjessa ja arvioida palvelutarpeita saamansa tiedon pohjalta
- Opiskelija tuntee valittuun asiakasryhmään liittyvän säädöspohjan ja osaa soveltaa sitä asiakastapauksessa
- Opiskelija osaa käyttää Sotkanetin, Kelan ja muita tietokantoja asiakasryhmän kuvaamisessa
- Opiskelija osaa kuvata valitun aikuistyön asiakasryhmän toimintakykyä ja hyvinvoinnin haasteita hankkimansa näyttöön perustuvan teoriatiedon varassa
- Opiskelija osaa kuvata valitsemansa aikuistyön asiakasryhmän palvelujärjestelmän kokonaisuuden ja arvioida palvelujen saatavuutta ja vaikuttavuutta
- Opiskelija tuntee valitsemansa asiakasryhmän toimeentuloturvan kokonaisuuden ja osaa arvioida ajankohtaisia kehittämistarpeita/ kehittämissuunnitelmia
- Opiskelija osaa kuvata moniammatillisen työn toteutumista konkreettisesti
- Opiskelija osaa kuvata ja arvioida valitun aikuistyön asiakasryhmän palvelujen haasteita, ajankohtaisia kehittämissuunnitelmia (politiikkapaperit ja lainsäädäntömuutokset) ja tuntee vaikuttavuuden arviointia
- Opiskelija osaa arvioida sosionomin osaamista ja työtä suhteessa valittuun asiakasryhmään

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.