Working Methods in Social Work Practice with Adults (5 cr)
Code: 7081167-3016
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 17.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
18.01.2024 - 16.02.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Kaarina Rajala
- Anssi Lähde
- Course
- 7081167
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
18.1. 2024 klo 16-18: Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Arvioitavan oppimistehtävän ohjeistus. Itsenäisen työskentelyn ja ennakkotehtävien ohjeet. /KR, AL (läsnäolovelvollisuus), Tiina Laakso ja Sirppa Kinos (ja Meeri Rusi).
25.1. 2024 klo16-18: Palveluohjaus (myös ennakkotehtävä) KR
1.2.2024 klo 16-18:Toipumisorientaatio (myös ennakkotehtävä) / KR
8.2.2024 klo16-18: Itsenäinen työskentely:RAI -verkkokurssit/vanhussosiaalityö (itsenäiset tehtävät)
15.2.2023 klo 16-18 Yhden oman etukäteen valitun menetelmän esittely (PP-esitys, palautus 13.2. klo 16) pienryhmälle KR. (läsnäolovelvollisuus) Katso oppimistehtävän ohjeistus. Oppimistehtävän palautus 16.2.2024
HUOM! Lisäksi:
Webinaari Näkökulmia sosiaalisen kuntoutuksen moniulotteisuuteen 14.2. klo 9-12 (osallistujamäärä on ilmoitettava aloituspäivänä)
https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/verkostopaivat-ja-seminaarit/
Objective
Objectives
Student knows how to apply and evaluate different theoretical work orientations and work methods of the client work.
Content
Content
- service guidance methods
- powering methods
- narrative methods
- dialogue in the client work
- methods of rehabilitating social work
Materials
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki:Edita.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki:Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) .
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P. & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys.STM raportteja ja muistioita 2019:41.
Zehner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Englanniksi
Pedagogic approaches and sustainable development
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Completion alternatives
-
Student workload
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op (ennakkotehtävät on palautettava opintojakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä 3 op
Evaluation methods and criteria
Arvioitavan oppimistehtävän 3 op (hyl, T1-K5) 1. palautus 16.2.2024 ja 2. palautus on 12.8.2024.
Ennakkotehtävät/itsenäiset tehtävät (hyl./hyv.) on palautettava viimeistään opintojakson päättymiseen mennessä (16.2.2024 mennessä).
Läsnäolovelvollisuus (ks. edellä).
Failed (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Assessment criteria, good (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Assessment criteria, excellent (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen