Siirry suoraan sisältöön

Oma ohjaustyön prosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081168-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 07.03.2024

Ajoitus

18.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sirppa Kinos
  • Tiina Laakso

Vastuuopettaja

Tiina Laakso

Ryhmät

  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21
  • 04.04.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 18.04.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 25.04.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 02.05.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 09.05.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 16.05.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 23.05.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018
  • 30.05.2024 16:00 - 18:00, Oma ohjaustyön prosessi 7081168-3018

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan. 
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.

Sisältö

- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)

Oppimateriaalit

Esimerkiksi:
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.

Opiskelija etsii lisäksi omassa ohjauksessaan käyttämänsä menetelmän kirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Opiskelijan tekemä yksilöohjaus (6 ohjaustapaamista asiakkaan kanssa)
Työnohjaustyöskentely (100 % osallistumisvelvoite)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta opintojakson opettajilta ja omalta vertaisryhmältä.
Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen pienryhmässä. Opiskelija videoi 2-3 ohjaustilannetta, joita käsitellään työnohjauksessa ja analysoidaan omassa raportissa.
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, 1. palautus 31.5.2024.
2. palautus 24.11.2024

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät lähiopetus, työnohjaustyöskentely pienryhmissä ja oman ohjaustyön esittely pienryhmässä, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön suorittaminen ja analysointi reflektiotehtävässä 4op (tarkempi ohjeistus Itsissä)

Sisällön jaksotus

Opetus torstait kello 16-18 verkossa.


Opiskelija toteuttaa kevään aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko Mentoring Buddy -hankkeessa tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan. Mentoring Buddy -hankkeessa ohjataan mentoroitavia pääosin englanniksi.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.

7.3.2024 klo 16-18 Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (SK, TL) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin./ Linkki aloitukseen: Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
11.4.2024 Ensimmäinen ohjaustapaaminen (itsenäistä työskentelyä)
18.4.2024 klo 16-18 Työnohjaus TL, SK
25.4.2024 Ohjaustapaaminen (itsenäistä työskentelyä)
2.5.2024 klo 16-18 Työnohjaus pienryhmissä TL, SK
9.5.2024 Ohjaustapaaminen (itsenäistä työskentelyä)
23.5.2024 klo 16-18 Työnohjaus pienryhmissä TL, SK
30.5.2024 klo 16-18 Opintojakson päätösseminaari / TL, SK
Aikuissosiaalityön 2 moduulin päättäminen. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719.

Aikataulu Mentoring Buddy -hankkeessa ohjaavien osalta (Sirppa Kinos ohjaava opettaja):
* Opintojakson kaikkien opiskelijoiden tapaamiset:
7.3.2024 klo 16-18 Kaikille yhteinen jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (SK, TL) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Mukana projektityöntekijä Janna Peltola Mentoring Buddy -hankkeesta. Linkki aloitukseen: Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
30.5.2024 klo 16-18 Opintojakson päätösseminaari / TL, SK. Aikuissosiaalityön 2 moduulin päättäminen. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719.

* Vain Mentorin Buddy -hankkeessa toimiville opiskelijoille (huom! kirjaa itsellesi ajat kalenteriin, kaikki ajat eivät ole lukujärjestyksessä):
14.3.2024 klo 16-18 koulutusta hankkeessa toimiville ohjaajille. Opiskelijamentori ohjaa mentoroitavaa käytännön opiskelijaelämään ja suomalaisiin korkeakouluopintoihin. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Mentorointiohjelman esittely, mentoroinnin perusteet ja käytännöt, mentorointiparit. SK, Olivia Kumpula InterProFinland ry:stä (suomeksi ja englanniksi).
Työnohjaukset (SK):
4.4.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/66115944040?from=addon
25.4.24 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/64207160650?from=addon
2.5.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/66920650116?from=addon
23.5.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/65454588897?from=addon

* Mentorointiohjelman puitteissa yhteiset tapaamiset (tapaamiset järjestävät hanketyöntekijät, mukana kaikki mentorit ja mentoroitavat eli aktorit)
20.3.2024 16-18 Kick-off & mentoring pairs meeting (huom! päivä vaihtunut)
18.4.2024 16-18 Mid-meeting https://us02web.zoom.us/j/88938642710
22.5.2024 16-18 Closing meeting.
* Edellä mainittujen yhteistapaamisten lisäksi opiskelija ohjaa mentoroitavaa vähintään 4 erillisessä tapaamisessa (1,5-2 tuntia /kerta).

Rapoirtin palautuspäivät:
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, 1. palautus 31.5.2024.
2. palautus 24.11.2024

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn 1op (hyväksytty)
Oman ohjaustyön prosessin raportointi 4 op (hyl, T1-K5)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin.
Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa.
Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita
- on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa
- osaa arvioid, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa kiitettävästi.
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti