Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 27.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 15.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

56 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Juha Knuuttila
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • 18.01.2024 10:00 - 11:30, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3008
  • 25.01.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3008
  • 01.02.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3008
  • 09.02.2024 08:00 - 12:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3008
  • 09.02.2024 08:00 - 12:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3008
  • 09.02.2024 12:00 - 16:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3008

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Sähköinen materiaali, löytyy Itslearningistä jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävä on palautettava viimeistään 2 päivää ennen tenttiä. Tehtävän palauttaminen on edellytys tenttiin osallistumiselle.
Vko 7 to 15.2. klo 9-9.30 Verkkotentti
1. uusintatentti 18.4. klo 9-9.30
2. uusintatentti 29.8. klo 9-9.30
Ilmoittaudu uusintatenttiin kaksi viikkoa ennen jakson vastuuopettajalle sähköpostitse.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
- Osallistuminen opintojakson aloitukseen ja viikkotehtävien purkuihin.
- Viikkotehtävien tekemiseen osallistuminen omassa ryhmässä
- Oppimistehtävän tekeminen
- Opintojakson henkilökohtaisen osaamisen näyttäminen tentissä.

Sisällön jaksotus

Vko 3 to 18.1.24 klo 10-11.30. Opintojakson aloitus. SK,JK
klo 12.30-15.45 Itsenäinen työskentely tiimeissä (ryhmäytyminen, viikkotehtävä 1.)
----
Vko 4 to 25.1.24 klo 9-11.30, ryhmä A 1. viikkotehtävän purku. SK,JK
klo 12.30-15 ryhmä B, 1. viikkotehtävän purku SK,JK
----
Vko 5 to 1.2.24 klo 9-11.30 ryhmä A, 2. viikkotehtävän purku. SK,JK
12.30-15 ryhmä B, 2. viikkotehtävän purku. SK,JK
----
VKO 6 MUUTOS: TUNNIT OVAT PERJANTAINA 9.2.24. (ei torstaina 8.2.24).
Vko 6 pe 9.2.24 klo 8.15 -9.45, 10-11.30 ryhmä A, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. SK,JK
Paikka: puolet A-ryhmästä (ks. Itslearning) Medisiina D, simulaatiotila 2, Kiinamyllynkatu 10. Tulkaa paikalle ala-aulaan n. 10 minuuttia ennen. JK
Puolet A-ryhmästä (ks. Itslearning) ICT-talolla C3044. SK

klo 12.30-14, 14.15-15.45 ryhmä B, 3. viikkotehtävän purku simulaationa. SK,JK
Paikka: Medisiina D, simulaatiotilat 2 ja 4, Kiinamyllynkatu10. Tulkaa paikalle ala-aulaan n. 10 minuuttia ennen.

---
Vko 7 to 15.2.24 klo 9-9.30 Verkkotentti (voi tehdä kotoa käsin)
1. uusintatentti 18.4 klo 9-9.30
2. uusintatentti 29.8 klo 9-9.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät ja simulaatio (hyv./hyl.) 2 op ja tentti 1 op (hyl./T1-K5). Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite (enintään 1 poissaolo joka korvataan omalle ryhmälle, ei kuitenkaan simulaatiosta).
Oppimistehtävä 2 op.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.