Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.10.2023 - 22.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 15.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS23ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
- 19.01.2024 09:00 - 12:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 19.01.2024 12:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 26.01.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 02.02.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 09.02.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 16.02.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 23.02.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 01.03.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 08.03.2024 09:00 - 15:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
- 15.03.2024 09:00 - 10:00, Palveluohjaus ja kirjaaminen TH00CA41-3010
Tavoitteet
• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä
Sisältö
• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö
Oppimateriaalit
Sähköinen materiaali löytyy Itslearningista jakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
yksilötyöskentely
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa opintojakson alkaessa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät (hyv./hyl.), simulaatio ja tentti 3 op (hyl./T1-K5). Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op.
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.