Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1000BH89-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 11.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 15.04.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
85 - 95
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Anne Antero
Ryhmät
-
PEYTES23APEYTES23A
-
PEYTES23BPEYTES23B
- 11.01.2024 15:15 - 16:45, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 18.01.2024 08:30 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 18.01.2024 10:15 - 11:45, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 29.01.2024 10:00 - 11:30, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 01.02.2024 08:30 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 26.02.2024 08:30 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 04.03.2024 08:30 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 07.03.2024 08:30 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 11.03.2024 08:30 - 10:00, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 25.03.2024 10:15 - 11:45, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 25.03.2024 12:15 - 13:45, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 08.04.2024 14:15 - 15:45, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 10.04.2024 10:00 - 11:30, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
- 15.04.2024 14:15 - 15:45, Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3007
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina ovat kurssin kirjallinen materiaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus, tuntimateriaalit ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta.
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä ITSissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten ja eettisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin.
Ilmoittautumalla kurssille sitoudut kurssin aikatauluihin, noudattamaan kurssin pelisääntöjä sekä työskentelemään ryhmäsi kanssa aktiivisesti ja vastuullisesti. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin.
Oppitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Ensimmäisellä tunnilla muodostetaan kurssin ryhmät ja aloitetaan ryhmätyöskentely. Ryhmätyöskentelyn avulla voidaan jakaa tietoa, taitoa ja kokemuksia, mikä lisää resurssien kestävää käyttöä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Suorituksen edellytyksenä on työkokemus tms. kurssin osaamisalueelta. Ahot-suoritus edellyttää ilmoittautumista kurssille, jonka jälkeen saat oikeuden ITS-työtilaan ja ahot-portfolion laatimisohjeet.
Ahot-portfolion laatiminen on täysin itsenäistä työskentelyä, joten siihen ei ole saatavilla ohjausta. Ahot-portfolio tulee toimittaa opettajalle viikko kurssin alkamisen jälkeen, jotta voi tarvittaessa osallistua kurssille kurssin aikataulujen mukaisesti.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelman kt-vastaavalle. Kun saat tiedon hyväksiluvusta, peruutathan ilmoittautumisen kurssille.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), ja se on tarkoitettu äidinkieleltään suomenkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville opiskelijoille. Kurssi ei ole S2-kurssi. Jakso on suunnattu vain energia- ja ympäristötekniikan insinööriopiskelijoille.
Kurssi järjestetään 11.1. ja 15.4. välisenä aikana kevätlukukaudella 2024. Osallistuminen kurssin aloitustunnille ja tunnilla aloitettavaan ryhmätyöskentelyyn on välttämätöntä. Kurssi toteutetaan hybridi-opetuksena niin, että A- ja B-ryhmillä on sekä yhteisiä verkkotunteja (Zoom) että erillisiä lähitunteja.
Muutokset ITS-työtilassa (materiaalit) ja aikataulussa ovat mahdollisia myös kurssin aikana.
Koska opintojaksolla kiinnitetään erityistä huomiota vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin, kurssin aikainen viestintä ja vuorovaikutus otetaan huomioon osana sisältöä. Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista yhteiskirjoittamisen menetelmin, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä, tietolähteiden käyttöä ja lähteiden luotettavuuden arviointia, ryhmätyötaitoja, palautteen antamista ja hyödyntämistä, esiintymistaitoja ja keskustelutaitoja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävistä kertyneet pistemäärät oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
100–90 pistettä, as. 5 Edellyttää, että kurssin kaikki tehtävät on tehty määräaikoina.
89–80 pistettä, as. 4
79–70 pistettä, as. 3
69–60 pistettä, as. 2
59–50 pistettä, as. 1
49 pistettä tai vähemmän, as. 0
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, vertaisarviointia ja itsearviointia.
Opettaja merkitsee tehtävän pistemäärän ITSin arviointiportfolioon viimeistään 2 viikkoa tehtävän viimeisen palautuspäivän jälkeen.
Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty esimerkiksi tehtävän puuttumisen vuoksi. Opiskelija ei ole osallistunut ryhmän työskentelyyn lainkaan tai vain hyvin vähän. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran. Opiskelija on osallistunut opintojakson tuntityöskentelyyn satunnaisesti.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 50–59.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 60–69.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 70–79.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 80–89.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Pistemäärä on 90–100.