Lifespan and Education (5 cr)
Code: TH00CA36-3012
General information
- Enrollment
-
01.12.2023 - 09.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
09.04.2024 - 07.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Marika Kouki
- Course
- TH00CA36
Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 4 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 09.04.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3012 |
zoomissa
|
Tue 07.05.2024 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3012 |
zoomissa
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson lähiopetus kaksi kertaa Zoomissa.
Linkki Zoomiin molemmilla kerroilla: https://turkuamk.zoom.us/my/tiinasuni
ti 9.4. 2024
klo 14:00 - 14:30 Aloitus, jakson tehtävät (Kouki, Suni)
klo 14:30 - 15:10 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Suni)
klo 15:10 - 15:50 Kasvatus, sosialisaatio ja kasvuympäristöt (Kouki) Tee pieni ennakkotehtävä ennen jakson aloitusta. Se löytyy Itsistä.
ti 7.5.2024
klo 14:00 - 15:20 Ryhmätehtävän purku kahdessa eri ryhmässä (Suni, Kouki)
klo 15:30 - 15:55 Opintojakson päätös
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävän purku tapahtuu Itsin keskustelualueella (kts. ohjeet Itsistä).
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Materials
Tehtävissä käytettävä materiaali:
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista.
- Nurmi J.-E.; Ahonen, T.; Lyytinen, H.; Lyytinen, P.; Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena. Tai uusi painos Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.). 2023 Ihmisen psykologinen kehitys.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Hyödynnä raportissa myös esim. Hyvinvointi-jakson kirjallista lähdemateriaalia yhteiskunnallisen tilanteen kuvauksissa.
- Omien aiheeseen liittyvien lähteiden valinta ja käyttäminen
Teaching methods
Yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Pedagogic approaches and sustainable development
Tutkiva oppiminen
Keskusteluluennot
Pienryhmätehtävät
Student workload
Verkko-opetus ja Elämänkaaren vaiheet -ryhmätehtävä 1,5 op
Elämänkaariraportti-tehtävä yksilötyönä 2,5 op (arvioinnin kohde)
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä yksilötyönä 1 op
Elämänkaariraportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 17.5.2024
2. palautuspäivä 31.5.2024
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana (1-5) muodostuu Elämänkaarihaastattelu-oppimistehtävästä (yksilötyö)
Muut tehtävät:
Elämänkaaren vaiheet -tehtävä (ryhmätyö) hyväksytty / täydennettävä
Pohdintatehtävä kasvatuksesta ja oppimisesta -tehtävä (yksilötyö) hyväksytty / täydennettävä
Failed (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.