Siirry suoraan sisältöön

Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 26.03.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

46 - 55

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Katri Viippo
  • Meeri Rusi

Ryhmät

  • PSOSTK24
    Sosionomi (AMK), Turku, K24
  • 26.03.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012
  • 02.04.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012
  • 09.04.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012
  • 09.04.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012
  • 16.04.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012
  • 23.04.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012
  • 07.05.2024 08:00 - 14:00, Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3012

Tavoitteet

• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä

Sisältö

• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Ennakkotehtävä: Katso video Tawast, Eeva: Hyvinvoinnin vahvistaja -koulutus 5/7 Motivoiva haastattelu. https://www.youtube.com/watch?v=fyCC3cygbmE. Pohdi, mitä sinun pitää oppia, tullaksesi taitavaksi motivoivassa keskustelussa.

Tenttiin: Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.,
Myös luentomateriaali ja motivoivan haastattelun video sekä "Ohjaustyö verkossa" -webinaari.

Harjoituksissa käytetään mm. seuraavaa materiaalia:
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry. https://www.yhdistysyhteistyo.fi/assets/files/sites/6/2017/07/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi.
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi

Opetusmenetelmät

yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson tentti on 7.5.2024 klo 8.15-9.00 (lisäajalliset klo 8.15-9.15) Itslearningissa valvotusti, paikka: Teoriatila LEM_A309 (Lemppari).

Uusintatentit ovat: 
1. Uusintatentti 6.6.2024 klo 9 – 9.45  (lisäajalliset klo 9-10)
2. Uusintatentti 20.8.2024 klo 9 – 9.45 (lisäajalliset klo 9-10)

Lisätietoa ItsLearningissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä

Yksilöohjaus 1 op
Ryhmän ohjaus, ennakkotehtävä ja kontaktiopetus 2 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Opetuspäivä tiistai, viikot 13-19.
Aloituskerrassa ja harjoituksissa läsnäolovelvoite.

Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.

26.3.2024 8.15-14 MR: Orientaatio jaksoon, ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä, ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
2.4.2024 8.15-14 KV: Motivoivan haastattelun ideat ohjaukseen, ohjeet yksilöharjoitukseen, koekierros ja purku, klo 14-16 yksilöohjaukset ryhmissä
9.4.2024 8.15-16 Varattu itsenäiseen harjoitusten tekemiseen ryhmissä (loput yksilön ohjaukset, ryhmänohjauksen suunnittelu ja toteutus)
16.4.2024 8.15-14 KV Ohjaaminen digitaalisessa toimintaympäristössä, systeeminen ohjaaminen, klo 14-16 ryhmien itsenäinen työskentely (ryhmänohjauksen suunnittelu ja toteutus)
23.4.2024 8.15-14 MR Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen ohjaus, erilaisten asiakasryhmien ohjaaminen, klo 14-16 ryhmien itsenäinen työskentely (ryhmänohjaukset  ja esityksen valmistelu)
7.5.2024 8.15-14 MR, KV Tentti klo 8.15-9.00 (kone mukaan), esitykset: "Mitä opimme ryhmän ohjauksesta" ja palautekeskustelua ohjaamisesta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilöohjaus 1 op, hyväksytty / hylätty
Ryhmän ohjaus ja kontaktiopetus 2 op, hyväksytty / hylätty
Tentti 2 op hyl/ 1-5.

Yksilö- ja ryhmäohjauksissa ja purkupäivässä läsnäolovelvoite.

Hylätty (0)

- hän ei toimi vastuullisena ryhmän jäsenenä
- hän ei osallistu aktiivisesti vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän ei osaa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei tunne ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei tiedä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja eikä menetelmiä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hänellä on puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan vuorovaikutukseen opintojaksolla
- hän osaa erottaa ammatillisen ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa vielä runsaasti kehittämistä
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheita
- hän tietää joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hän toimii vastuullisesti ja aktiivisesti ryhmässä
- hän ymmärtää ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- hän toimii erittäin aktiivisesti ja vastuullisesti, muita osallistujia huomioiden, ryhmässä
- hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti sekä kehittää määrätietoisesti ohjausosaamistaan
- hän tietää ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtävät eri vaiheissa
- hän tietää ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä.