Siirry suoraan sisältöön

Tuotteistaminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BH02-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.01.2024

Opintopistemäärä

5 - 15

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström
  • Kari Juhala

Ryhmät

  • PLIITS21ba
    PLIITS21ba

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää ideasta kilpailukykyisen tuote- tai palvelukonseptin. Hän osaa
- käyttää tuotteistamista kehittämisen välineenä
- määritellä palvelun/tuotteen sisällön, rakenteen ja palveluprosessin
- vakioida palvelun/tuotteen, toimintatavat ja menetelmät sekä palvelun systemaattiset asiakaskohtaamiset
- konkretisoida palvelun/tuotteen tarjottavaksi toimivaksi kokonaisuudeksi
- hinnoitella palvelun/tuotteen ja ymmärtää tuotteistamisen vaikutuksen hinnoitteluun.

Sisältö

Tuotteistamisen menetelmät ja työkalut
Käytännön tuote- ja/tai palvelukehitysprojekti

Oppimateriaalit

Parantainen Jari - Tuotteistaminen
https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/16523/isbn9789526062181.pdf

Lisäksi opiskelijat voivat hakea itsenäisesti lukumateriaalia opintojakson aikana, lähteeksi voi hakea esimerkiksi Johannes Partanen ”1000 Maailman Parasta kirjaa”. https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2022/04/Kirja-kirjoista-2022-23-Johannes-Partanen.pdf?vgo_ee=C0vXWDI4RLC09mrE7yJJdckfwmyS0jaZlaq%2B5Zmrre4%3D

Opetusmenetelmät

Opiskelija kehittää aktiivisesti joko osuuskunnan omaa tai asiakkaan liikeideaa. Opiskelija hyödyntää tuotteistamiseen tarkoitettuja menetelmiä tuotteen tai palvelun kehittämisessä kohti valmista tuotetta tai palvelua. Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, projektit, lukeminen sekä oppimissopimus. Opiskelija oppii tiimissä ja työelämälähtöisten tehtävien avulla työyhteisön toimintatapoja ja käsitteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostain syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija pitää kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella.

Opiskelija reflektoi portfolioonsa omaa urakehitystä ja päivittää urasuunnitelmia esim. videon, kirjallisen reflektion tai muun kautta.Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 1 kirjan tai vastaavaa materiaalin (artikkelit, TED Talkit, ym.) per 5 OP. Reflektio laaditaan omaan portfolioon

Sisällön jaksotus

Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.

Mahdolliset treeniaiheet (esim.):
• Aihe 1; Tuoteideoiden ideariihi (workshop omalle osuuskunnalle jossa synnytetään tuote- ja palveluideoita).
• Aihe 2; Tuotteistamisen perusteet
• …

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa.

Hylätty (0)

Vaatimukset eivät täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu valmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä valmentaja- ja apuvalmentajatiimin kanssa. Opiskelija toimii itsenäisesti kuitenkin ohjaajan tukeutuen. Opiskelija hoitaa apuvalmentajan tehtäviä, mutta toiminta onnistuu vaihtelevasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti valmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä valmentaja- ja apuvalmentajatiimin kanssa. Apuvalmentajana toimiminen on tavoitteellista ja johdonmukaista. Yhteistyö valmentaja- ja apuvalmentajatiimin kanssa on sujuvaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja toimintaa kehittäen valmennuksen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä valmentaja- ja apuvalmentajatiimin kanssa. Apuvalmentajana toimiminen on tavoitteellista, johdonmukaista ja tuloksellista. Yhteistyö valmentaja- ja apuvalmentajatiimin kanssa on sujuvaa. BisnesAkatemian toiminta kehittyy ja käytänteet paranevat apuvalmentajan toimesta.