Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeinen markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CJ96-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sirpa Hänti

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)

Ryhmät

  • VAVY2324
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee modernin asiakaskeskeisen markkinoinnin periaatteet
- osaa arvioida kriittisesti markkinoinnin malleja ja niiden soveltuvuutta 2020-luvun markkinointiin
- osaa soveltaa asiakaskeskeisyyden periaatteita organisaation markkinointiin
- osaa laatia asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnitelman sekä arvioida sen toimivuutta.

Sisältö

- asiakaskeskeinen markkinointi menestystekijänä
- asiakaskeskeisyys markkinoinnin malleissa
- kestävä asiakaskeskeinen markkinointi
- asiakaskeskeinen digitaalinen markkinointi
- asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnittelu ja arviointi.

Oppimateriaalit

Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan – asiakaskeskeinen liiketoimintamalli.
Lillberg, P. & Mattila, R. (2020). Kestävä markkinointi.
Hyötyläinen, M. (2021) Markkinoinnin uusi sielu.
Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H., Mero, J. & Mäkelä, T. (2022). Digimarkkinointi.
Muut materiaalit ilmoitetaan myöhemmin.

Opetusmenetelmät

Kirjallisuus, teoreettisten mallien soveltaminen, reflektointi, raportti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikaa sovelletaan yksilön, ryhmän ja verkoston tasoilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät (12 h)
Ennakkokyselyyn vastaaminen (DL 10.9.2023).
Ennakkomateriaalin lukeminen (ennen 1. lähipäivää): Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. AlmaTalent. Sivut 5 - 140, paneudu erityisen syvällisesti kuvioon 17 sekä sitä avaaviin teksteihin ko. luvussa.

Välitehtävät (14 h)
Tutustu ItsLearningissä oleviin markkinoinnin teoreettisiin malleihin ja tarkastele niitä kriittisesti asiakaskeskeisen markkinoinnin näkökulmasta. Tarkempi ohjeistus 1. lähipäivässä.

Lopputehtävä (noin 95 h)
Laadi asiakaskeskeisen markkinoinnin kehittämissuunnitelman (yksilö, pari- tai ryhmätehtävä oman toiveen mukaan) palautus (DL 29.10.2023) ja sen esitys 7.11.2023. Toimiminen toisen opiskelijan/ryhmän suunnitelman vertaisarvioijana (DL 15.11.2023). Tarkempi ohjeistus 2. lähipäivänä.

Lähipäivät 14 h.

Yhteensä noin 135 h

Sisällön jaksotus

Tämä toteutus on tarjolla vain avoimen AMK:n yksittäisenä opintojaksona. Tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat eivät voi ilmoittautua tälle toteutukselle.

Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee modernin asiakaskeskeisen markkinoinnin periaatteet
- osaa arvioida kriittisesti markkinoinnin malleja ja niiden soveltuvuutta 2020-luvun markkinointiin
- osaa soveltaa asiakaskeskeisyyden periaatteita organisaation markkinointiin
- osaa laatia asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnitelman sekä arvioida sen toimivuutta.

Opintojakson sisältö
- asiakaskeskeinen markkinointi menestystekijänä
- asiakaskeskeisyys markkinoinnin malleissa
- kestävä asiakaskeskeinen markkinointi
- asiakaskeskeinen digitaalinen markkinointi
- asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnittelu ja arviointi.

Opintojaksolla on kaksi ennakkotehtävää: 1) kysely, johon on vastattava 10.9.2023 mennessä ItsLearning-oppimisalustalla ja 2) kirjallinen materiaali, joka on luettava ennen ensimmäistä lähipäivää.

Opintojaksolla on kaikille yhteiset lähipäivät:
12.9.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
19.9.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella
26.9.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
3.10.2023 klo 17-19 (2 h) etänä
7.11.2023 klo 17-20 (3 h) kampuksella esitykset
21.11.2023 klo 17-18 (1 h) palautekerta etänä

Muutoin toteutus perustuu jakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin, joiden kautta työelämässä tarvittavaa osaamista kehitetään kokeilujen sekä tiedon ja osaamisen jakamisen keinoin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät: hyväksytty/hylätty.
Välitehtävät: hyväksytty/hylätty
Lopputehtävä: 100 % (vertaisarviointi 50 %).

Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.

Hylätty (0)

Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon. Tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa eikä APA-ohjetta ole noudatettu, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja/tai työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, pääasiassa APA-ohjeen mukaan tehtyjä, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy kriittinen ja tutkiva ote.