Instrumenttipedagogiikka 3, laulu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2032197-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Kaisu Helminen
- Lilia Varnas
Tavoitteet
opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin
Sisältö
Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op)oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Opettaa laulua peruskurssitasolla sekä hallitsee niihin kuuluvan ohjelmiston
- Osaa asettaa tavoitteita ja suunnitella opetusta (yhdessä oppilaan kanssa) sekä arvioida
oppilaan edistymistä ja omaa opetustaan sen pohjalta
- Osaa opettaa myös muuta kuin omaa sukupuolta edustavaa laulajaa
- Ymmärtää psyykkisen valmennukseen sekä motivaatiota ja itsetuntoa koskevia kysymyksiä
- Tuntee musiikkiopiston laulunopettajan työnkuvan
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä
kannanottajana.
- arvioida ja vertailla eri laulukouluja ja lauluopetuksen metodeja
- hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja julkaisuista
- On tutustunut oopperan äänifakkeihin
- Tuntee englannin- ja ranskankielen fonetiikan perusteet
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
1. Osallistuminen luentoihin, seminaareihin ja ryhmätöihin
2. Marchesi-seminaariin osallistuminen ja laulutaidon näyte
3. Ammattimaisen opetuksen seuraaminen 20x45min./lukuvuosi
4. Itsenäinen opetusharjoittelu oman oppilaan kanssa 45min./viikko, syksyllä 14 ja keväällä 16
viikkoa, joista osa on ryhmätunteja
5. Arvioitava opetusnäyte
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Itsenäistä harjoitusoppilaan opettamista, syyskaudella 14x45min.ja kevätkaudella 16x45min.
• Ammattimaisen opetuksen seuraamista, tutkintojen ja niiden arvioinnin seuraamista 20x45min.
lukuvuosi - opiskelija seuraa ammatissa toimivan opettajan työskentelyä erilaisissa
oppimisympäristöissä esim. taiteen perusopetus, ammatillinen toinen aste, vapaa sivistystyö.
• Henkilökohtaiset- ja ryhmänäytetunnit neljä syyskaudella ja kuusi kevätkaudella/ oppilas
• Opetuspäiväkirjan pitäminen
• Oppilaan valmentaminen konserttiin
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista. harjaannutaan opettamaan myös muuta kuin omaa sukupuolta edustavaa laulajaa. Lisäksi tutustutaan pop-jazz-laulun opetuksen perusteisiin.
Ajoitus: 14.09.2023-16.05.2024
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty