Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttipedagogiikka 4. laulu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2032198-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 31.07.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikin koulutus
Opettajat
Kaisu Helminen
Lilia Varnas
Opintojakso
2032198
Toteutukselle 2032198-3009 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

- Opintojaksolla syvennetään laulupedagogista osaamista ja tehdään itsenäistä opetustyötä a 45min./viikko, 14 viikkoa syksyllä ja 16 viikkoa keväällä
- Opetusharjoittelun näytetunteja, kolme syksyllä ja neljä keväällä, joista osa on ryhmätunteja

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- työskennellä oppilaittensa musiikkisuhteen ja soittotekniikan rakentajana
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- soveltaa analyyttistä työtapaa sekä musiikillista että pedagogista osaamistaan opetukseensa
- käyttää instrumenttipedagogiikan keskeisiä käsitteitä ja –menetelmiä opetuksessaan
- määritellä opetuksen tavoitteet riippuen opetuksen kohderyhmästä
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- tuntee keskeisen D- ja C-tutkintojen tasoisen opetusmateriaalin ja on saanut valmiudet ohjata ja arvioida näihin tutkintoihin valmentautuvia oppilaita
- määritellä musiikkioppilaitosten tasokoejärjestelmän sisällön ja vaatimukset
- tuntee lautakuntatyön periaatteet ja on harjoittanut lautakuntatyötä didaktiikkaryhmässä
- osaa suunnitella ja toteuttaa erilaisia esiintymistilanteita ja valmentaa oppilaansa niihin

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- D- ja C-kurssitason ohjelmisto
- musiikin tyylikysymykset
- esiintymiseen liittyvät kysymykset
- taso- ja valintakoelautakuntatyön perusteet

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Hyödyntää laulun perusopetuksen tietoja ja opettajan taitojaan käytännönläheisesti ja innovatiivisesti
- On osallistuva ja analysoiva opiskelija, joka osaa perustella oman kantansa aiemmin oppimansa ja oman kokemuksensa perusteella.
- Tuntee laulun opetuksen pedagogisia metodeja ja suuntauksia
- Tuntee laulumusiikin historiaa
- Osaa hakea itsenäisesti tietoa ammattikirjallisuudesta ja artikkeleista.
- hallita ammattikäsitteet, joka ilmenee asiantuntevana keskustelijana ja kriittisenä kannanottajana
- Hallitsee laulunopetuksen kokonaissuunnittelun valmisten oppilaan laulun tasonäytteeseen
- Saa valmiudet opetustapahtuman, oppimateriaalin ja opetusmenetelmien erittelyyn ja arviontiin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Opetuksen ja tutkintoarvioinnin seuraaminen 20h.
2. Harjoitustuntien pitäminen 45min./viikko, 14 viikkoa syyskaudella ja 16 viikkoa kevätkaudella
3. Näytetuntien antaminen, kolme syksyllä ja neljä keväällä
4. Harjoitusoppilaan valmentaminen laulun tasonäytteeseen ja konserttiin, lisäksi
osallistuminen opiskelijakollegan oppilaan kurssitutkinnon arviointiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty:
- Säännöllinen, viikoittainen laulutuntien opettaminen harjoitusoppilaalle, 14 viikkoa syksyllä ja 16 viikkoa keväällä
- Näytetunteihin osallistuminen
- Harjoitusoppilaan hyväksyttävä tasosuoritus laulun 1/2-kurssitutkinnosta

Siirry alkuun