Siirry suoraan sisältöön

Journalismi vaikuttamisen kohteena (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CQ97-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 21.09.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 20

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Anna Kuusela

Vastuuopettaja

Anna Kuusela

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS20jour
    PMEDIS20 journalismi
  • 14.09.2023 09:00 - 14:00, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001
  • 21.09.2023 09:00 - 14:00, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001
  • 28.09.2023 07:30 - 17:30, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001
  • 05.10.2023 09:00 - 14:00, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001
  • 12.10.2023 09:00 - 14:00, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001
  • 26.10.2023 09:00 - 14:00, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001
  • 02.11.2023 09:00 - 14:00, Journalismi vaikuttamisen kohteena KU00CQ97-3001

Tavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa teemallisen journalistisen jutun ajankohtaisesta aiheesta
- toimia ammattimaisesti ja journalistin ohjeiden mukaan myös tilanteissa, joissa journalismiin voi kohdistua painostusta tai vaikuttamisyrityksiä
- toimia ammattimaisesti ja journalistin ohjeiden mukaan yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa
- hyödyntää monipuolisesti eri lähteitä ja faktantarkistusta, suhtautua kriittisesti lähteisiin
- antaa palautetta muiden opiskelijoiden jutuista
- arvioida omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta

Sisältö

Opiskelijat perehtyvät siihen, millaisia vaikuttamisyrityksiä journalismiin voi eri tilanteissa kohdistua ja miten näissä tilanteissa journalistin tulee toimia. Opiskelija toteuttaa aiheeseen liittyvän jutun, jossa hän toteuttaa kriittisyyttä ja faktantarkistusta. Opiskelija analysoi omaa juttuprosessiaan ja pohtii, mitä se opetti.

Oppimateriaalit

turkuamk.itslearning.com / Journalismi vaikuttamisen kohteena
Retkipäivän materiaali

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutteiset lähitapaamiset, ulkopuolisen tahon järjestämä juttukeikka, tiimityöskentely, verkkotyöskentely Itslearningissa ja itsenäinen työskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutteinen, monipuolinen oppiminen sekä lähiopetuksena, juttukeikalla että itsenäisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitusti portfoliolla, jossa on vähintään yksi kurssin vaatimuksia vastaava juttu. Lisäksi taustamateriaaliin perehtyminen ja essee, jossa pohditaan omaa juttuprosessia sekä käsitellään journalismiin kohdistuvia vaikutusyrityksiä ja lähdekritiikin merkitystä laajemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitapaamisissa ja itsenäisissä tehtävissä perehdytään aiheeseen eli journalismiin kohdistuviin vaikuttamisyrityksiin sekä kurssin teemaan, joka on metsien käyttö ja siihen liittyvät kysymykset.

Käytännön harjoituksena Metsäyhdistyksen järjestämä koko päivän retki 28. syyskuuta, joka on samalla juttukeikka. Retkellä tutustutaan metsäteollisuuteen sekä metsien talouskäyttöön.

Opiskelija suunnittelee ja kirjoittaa metsiin liittyvästä aiheesta julkaisukelpoisen noin 3500 - 4000 merkin jutun, jonka tekemisessä hän hyödyntää vierailulta saatavaa materiaalia sekä omaa tiedonhankintaa. Opiskelija myös ottaa juttuun sopivan valokuvan/valokuvia, mahdollisesti myös somemateriaalia.

Aihepiiriä syvennetään lähitapaamisissa ja juttua työstetään samalla.

Jutun lisäksi opiskelija kirjoittaa kurssin loppupuolella pohdiskelevan analyysin siitä, millaisia asioita juttuprosessi hänelle opetti.

Sisällön jaksotus

14.9.-2.11.2023

Journalismi on paitsi vaikuttava toimija yhteiskunnassa, myös erilaisten vaikuttamisyritysten kohde. Miten toimia kriittisenä journalistina silloin, kun jokin taho yrittää lobata omaa asiaansa tai jopa yrittää vaikuttaa journalistin päätösvaltaan? Aiheeseen perehdytään sekä vuoroaikutteisilla luennoilla, toimitustyössä että käytännön juttukeikalla.

Huom! Kurssiin sisältyy viikoittaista lähiopetusta sekä yksi koko päivän retki 28.9.

to 14.09.2023 09.00 - 14.00 Kupittaan kampus
to 21.09.2023 09.00 - 14.00 Kupittaan kampus
to 28.09.2023 7.30-17.30 Koko päivän retki ja juttukeikka Metsäyhdistyksen järjestämään kohteeseen.
to 05.10.2023 09.00 - 14.00 Kupittaan kampus
to 12.10.2023 09.00 - 14.00 Kupittaan kampus
to 26.10.2023 09.00 - 14.00 Kupittaan kampus
to 02.11.2023 09.00 - 14.00 Kupittaan kampus

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning ja opettajan sähköposti ja puhelin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat omalla ajalla suoritettavien tehtävien ja jutun laatu, aktiivisuus tapaamisissa ja tapaamisissa suoritettaviin tehtäviin sekä koko päivän retkelle osallistuminen. Tiimityötaidot, oma-aloitteellisuus. Poissaolojen määrä. Tehtävän tai jutun myöhästyminen määräajasta laskee kyseisen osa-alueen arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelijalta puuttuu kurssisuoritukseen vaadittavia tehtäviä, tehtävät eivät täytä vaatimuksia tai poissaoloja ei ole korvattu sovitulla tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti. Tehtävien sisältö sopii kontekstiin ja niiden kieli on asiallista. Opiskelija kohtaa haastateltavat asiallisesti ja noudattaa journalistin ohjeita. Opiskelija osallistuu tunneilla keskusteluun ja palautteenantoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toteuttaa harjoitukset tehtävänannon mukaisesti, aikataulussa ja laadukkaasti. Harjoitusjuttujen aiheet ovat mielenkiintoisia ja julkaisukelpoisia ja niissä käytetty kieli on sujuvaa. Opiskelija osaa harjoittaa lähdekritiikkiä, faktantarkistusta ja monipuolista tiedonhankintaa ja noudattaa journalistin ohjeita. Opiskelija osallistuu opetuksessa keskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osoittaa harjoitusjutussaan erityistä osaamista tai kunnianhimoa, esimerkiksi jutun näkökulman, sisällön, tiedonhankinnan tai faktantarkistuksen osalta. Opiskelijan tekemiä harjoitusjuttuja voi tarjota median julkaistavaksi. Opiskelijan käyttämä kieli on rikasta, sujuvaa ja oikeakielistä. Opiskelija osallistuu opetuksessa keskusteluun erittäin aktiivisesti ja rakentavasti ja tuo omia ideoitaan esille sekä pohtii omaa juttuprosessiaan harjoitustehtävässä monipuolisesti.