Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 4 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2032203-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 10
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Soili Lehtinen
Ryhmät
-
PMUSIS20Musiikkipedagogi syksy 2020
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee musiikkioppilaitoksen syventävissä opinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteet ja sisällöt opintojaksojen Musiikin hahmottaminen D ja Musiikin historia D osalta
- osaa hankkia ja päivittää didaktista tietoa sekä soveltaa sitä opetuksessaan
- osaa suunnitella yksittäisten oppituntien lisäksi oppijoiden tavoitteenasettelua ja työskentelyä useiden vuosien ajanjaksolla
- osaa valita ja luoda soveltuvaa ja ajankohtaista oppimateriaalia musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen opetukseen hyödyntäen instrumenttiohjelmistoja sekä elävää musiikkia
- osaa ohjata ja motivoida erilaisten oppijoiden ja oppilasryhmien aktiivista oppimista musiikkioppilaitoksen syventävissä opinnoissa toteutettavassa musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen opetuksessa
- osaa käsitellä oppilaita yksilöllisesti ja valita keinoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä ohjata oppijoita kokonaisvaltaiseen ja toiminnalliseen oppimiseen
- osaa arvioida opettamiensa opintojaksojen tavoitteita ja sisältöjä saavutettuihin oppimistuloksiin nähden sekä sen perusteella muokata omaa opetustaan tilanteen vaatimalla tavalla
- kykenee uudistumaan muuttuvien tarpeiden mukaan
Sisältö
- opintokokonaisuuteen Musiikin hahmottaminen kuuluvien opintojaksojen Musiikin hahmottaminen D ja Musiikin historia D opetuksen sisällön omaksuminen, suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen
- musiikkioppilaitoksen syventävissä opinnoissa opittavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen opintojaksoilla Musiikin hahmottaminen D ja Musiikin historia D
Oppimateriaalit
-Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet (Musiikin syventävät opinnot)
- Suomen musiikkioppilaitosten liiton julkaisemat musiikin syventäviä opintoja koskevat materiaalit
-musiikin hahmotusaineiden opetusta koskeva pedagoginen kirjallisuus, MUTES ry:n tarjoamat materiaalit
- musiikin syventäviin opintoihin soveltuva tonaalinen musiikki (nuotit ja äänitteet ja elävä musiikki)
- musiikin syventäviin opintoihin soveltuvan instrumenttiohjelmiston säestysnuotit
- lukion musiikin opiskelun oppikirjat ja muu oppimateriaali
- musiikkioppilaitosten syventäviin opintoihin tarkoitetut musiikin hahmotusaineiden ja musiikin historian opetukseen laaditut oppikirjat ja verkko-oppimateriaalit
- netissä tarjolla oleva soveltuva materiaali ja
- opiskelijoiden itse tuottama materiaali (pedagogiset materiaalit, sävellykset jne.)
Opetusmenetelmät
lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely ja opetusharjoittelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija ja ohjaavat opettajat sopvat keskenään musiikin hahmotusaineiden arvioitavien opetusnäytteiden ajankohdista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija
- tutustuu musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin hahmotusaineiden oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen ja oppisisältöihin ja raportoi niistä kirjallisesti
- seuraa musiikin hahmotusaineiden opetusta 10 x 45 min lukukaudessa eli 20 tuntia lukuvuodessa
- osallistuu opetuksen suunnitteluun: tunti- ja jaksosuunnitelmien tekemiseen ja
- toteuttaa opintojaksoon sisältyvien oppiaineiden opetusharjoittelun oppilaan/ oppilasryhmän kanssa syyslukukaudella 14 x 60 min, kevälukukaudella 16 x 60 min
- tutustuu ja osallistuu musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin hahmotusaineiden osaamisen arviointiin
Sisällön jaksotus
Pääaineenaan musiikin hahmotusaineita opiskelevat opiskelijat suorittavat Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 4 opintojakson neljännen opintovuoden aikana.
Opintojaksoon sisältyy:
- musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden opetuksen (Muha D tai 4, Harmonia ja Musiikin historia) seuraamista
- syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden opetusharjoittelua yhden lukuvuoden ajan (Muha D tai 4, Harmonia ja Musiikin historia: (välidominantit käännöksineen, seitsemäs aste kolmi- ja nelisointuina, viisisoinnut reaalisointumerkein, modaaliset muunnesoinnut merkintätapoineen; napolilainen sointu ja ylinousevat sekstisoinnut, luonnollisen ja melodisen mollin soinnutus, modaalisen musiikin soinnutus, rytmilliset poikkeusjaot, yläsävelsarja, modulaatiotyypit, kadenssityypit, musiikin analyysitehtäviä; joissa on nelisointuja, muunnesäveliä ja modulaatioita, äänenkuljetuksen tavallisimmat periaatteet, hajasävelet eli melodian yhteys sointuihin, melodian soinnuttaminen, moniäänisyys laulu- ja nuotinkirjoitustehtävissä)
Musiikin kokonaisvaltaista hahmottamista vahvistetaan eri sisältöalueiden integraatiolla.
- erilaiset musiikin työvälineet ja työtavat oppilaan tavoitteet huomioiden
- yhteismusisointitaidot
- musiikin hahmotustaidot sekä
- musiikin historiatietoisuus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Ilmoittautuminen sähköpostitse
soili.lehtinen@turkuamk.fi
Opetus torstaisin klo 13.00-14.30 lk A214 ja/tai zoomissa
alkaen 14.9.2023
https://turkuamk.zoom.us/j/65283378930
Meeting ID: 652 8337 8930
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Neljännen opiskeluvuoden aikana arvioidaan seuraavia osioita:
- opetettavan opintojakson tavoitteiden ja ydinosaamisalueiden hallinta
- osallistuminen ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin
- kurssilla edellytettyjen oppimistehtävien suorittaminen
- oman työskentelyn itseohjautuvuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus
Opiskelija antaa musiikin hahmotusaineiden opettamisesta opetusnäytteen, jonka arvioin ohjaavat opettajat yhdessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson ydinosaamisalueita minimivaatimukset täyttävällä tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet minimivaatimukset täyttävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet hyvin. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa opintojakson ydinosaamisalueet kiitettävästi / erinomaisesti. Opiskelija on osallistunut vaadittaviin ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin sekä suorittanut opintojaksolla edellytetyt oppimistehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa ohjata omaa työskentelyään itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja vastuullisesti. Opiskelija osoittaa opintojakson tavoitteiden syvällistä osaamista.