Siirry suoraan sisältöön

Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5031361-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Kari Nieminen

Vastuuopettaja

Kari Nieminen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 4. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 4. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 3 (Koko: 4. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 4 (Koko: 4. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 5 (Koko: 4. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 6 (Koko: 4. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KMMMODEnergiantuotanto
    KMM Energiantuotanto

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • Pienryhmä 3
  • Pienryhmä 4
  • Pienryhmä 5
  • Pienryhmä 6
  • 18.09.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 23.09.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 30.09.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 30.09.2024 14:00 - 17:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 07.10.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 09.10.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 21.10.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 23.10.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 18.11.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008
  • 25.11.2024 08:00 - 11:00, Kunnossapito- ja käyttövarmuustekniikka 5031361-3008

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää kunnossapidon käsitteistöä ja taloudellista merkitystä yritykselle
- tuntee erilaisten kunnossapitostrategioiden ja filosofioiden periaatteita
- osaa kunnossapidon ja kunnonvalvonnan suunnitteluprosessiin
- tunnistaa erilaisia kunnonvalvontatekniikoita, sekä niissä hyödynnettäviä tietojärjestelmiä
- on perehtynyt kunnossapidon jatkuvan parantamisen periaatteeseen.

Sisältö

- Kunnossapitolajit
- Kunnossapidon merkitys yrityksen toimintaan
- Kunnossapitostrategiat ja kunnossapidon suunnittelu
- Kunnossapidon tietojärjestelmät
- Kunnonvalvontamenetelmät
- Jatkuva parantaminen

Oppimateriaalit

"KUNNOSSAPITO menestystekijä" Opetushallitus. (http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kunnossapito/index.html)
Itslearning alustalla julkaistu oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu oppimateriaalin avulla
Luennot
Ryhmätyöt
Laboratoriotyöt
Kirjalliset raportit
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti víikolla 48 lukujärjestyksen mukaisesti
Uusintatentit
ke 29.1.2025 klo 16:00-18:00
ke 26.2.2025 klo 16:00-18:00

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, harjoitustyöt, labra, tentti, ymmärrys teknisten ratkaisujen vaikutuksesta ympäristöön ja talouteen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus luentotunneilla, kunnossapitosuunnitelma harjoitustyö, laboratoriotyöt.
Opintojakson laajuus on 5 op joka vastaa noin 133 h opiskelijatyötä

Sisällön jaksotus

vko 38 Kurssin aloitus, pelisäännöt, aikataulutu, pienryhmiin jako, luento
vko 39 Teorialuento, ryhmätöiden jako
vko 40-43 Laboratorio osio erillisen aikataulun mukaisesti
vko 47 ryhmäkohtaisten harjoitustöiden esittely ja vertaisarviointi
vko 48 Tentti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Pienryhmässä harjoitustyö ja sen esittäminen kirjallisesti ja suullisesti.
Kunkin opiskelijan osallistuminen 100% laboratoriomittauksiin.
Pienryhmässä laboratorioraportit.
Kaikki osa-alueet on suoritettava hyväksytysti kurssiarvosanan saamiseksi.

Kurssin arviointiperuste

Arvosanasta 50% muodostuu tentin perusteella ja 50% harjoitustyöstä ja labraraporteista ryhmän itsearvioinnin kertoimien mukaisesti oppilaskohtaisesti painotettuina.

Hylätty (0)

Tenttituloksen perusteella kurssin sisältöä ei ole sisäistetty edes pääpiirteittäin. Vastaukset ovat pääsääntöisesti puutteellisia tai virheellisiä.
Harjoitustyötä ei ole palautettu hyväksytyssä muodossa määräaikaan mennessä
Laboratorioraportteja ei ole palautettu hyväksytyssä muodossa määräaikaan mennessä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tenttituloksen perusteella kurssin sisältö on osittain sisäistetty pääpiirteittäin. Vastauksissa on lukuisia puutteita ja virheitä.
Harjoitustyössä ja laboratorioprojektissa rakenneosat löytyvät, mutta sisältö on laajuudeltaan tai kattavuudeltaan puutteellinen. Tuotosten muotoilussa ja selkeydessä on vielä parannettavaa. Teksti on kokonaista tekstiä eikä sisällä suoranaista lainaamista aihealueen teoksista. Laskuja on yritetty, mutta niissä on paljon tai jonkin verran puutteita. Seminaariesitelmän sisältö on suppea. Vaadittuihin seikkoihin ei ole perehdytty riittävästi, rakenne on sekava. Harjoitustyön suullinen esitys on suppea ja puutteellinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tenttituloksen perusteella kurssin sisältö on melko kattavasti sisäistetty. Vastauksissa on jonkin verran puutteita ja virheitä.
Harjoitustyössä ja laboratorioprojektissa rakenneosat ovat sisällöltään melko kattavia sekä muotoilu on pääosin kunnossa. Tuotosten teksti on sujuvaa ja sisällön osalta ok. Taulukot ja kuvaajat ovat tekstiin upotettuina ja selkeästi tulkittavissa. Kaikki laskut on suoritettu, jonkin vähäisiä puutteita on olemassa. Tulokset on selkeästi esitetty yksikkötarkastelu mukaan luettuna. Kirjallisuudesta etsityt tuloksien vertailuarvot löytyvät ja tuloksia on melko onnistuneesti verrattu niihin. Seminaariesitelmän sisältö on kattava. Vaadittuihin seikkoihin on perehdytty riittävästi, rakenne on selkeä. Harjoitustyössä tehdyt valinnat on perusteltu. Harjoitustyön suullinen esitys on selkeää ja kattaa hyvin vaaditun aihealueen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tenttituloksen perusteella kurssin sisältö on kattavasti sisäistetty. Vastauksissa mahdollisesti olevien puutteiden ja virheiden määrä on hyvin pieni.
Harjoitustyö ja laboratorioprojekti ovat sisällöiltään erittäin selkeä ja yksityiskohtainen. Ulkoasu on viimeistelty ja huoliteltu. Teksti on monipuolista, täsmällistä ja pohdiskelevaa. Kuvissa eikä taulukoissa ole virheitä. Laskut ovat oikein suoritettu ja tulokset on esitetty selkeästi niitä kommentoiden. Työn suorittamisesta on monipuolista pohdintaa, saatuja tuloksia on analysoitu syvällisesti. Lisäksi on pohdittu työn suorittamiseen tai sisällön kehittämiseen liittyviä asioita. Seminaariesitelmän sisältö on erittäin kattava. Vaadittuihin seikkoihin on perehdytty erityisellä huolellisuudella, rakenne on selkeä. Harjoitustyön suullinen esitys on selkeästi jäsennelty ja siinä esitetään kattavasti ja perustellusti harjoitustyössä tehdyt valinnat. Lisäksi esityksessä viitataan ja vertaillaan omia valintoja lähteisiin.