Siirry suoraan sisältöön

Röntgentutkimusosaaminen 2 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CN00-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Säde Huhtanen
  • Petteri Aatsinki
  • Johanna Kerola

Ryhmät

  • PRÖNTS23B
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • PRÖNTS23A
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • 19.01.2024 09:00 - 11:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 25.01.2024 12:00 - 14:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 29.01.2024 12:00 - 15:00, Laatupienryhmä 1, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 29.01.2024 15:00 - 18:00, Laatupienryhmä 3, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 30.01.2024 08:00 - 11:00, Laatupienryhmä 2, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 01.02.2024 14:00 - 16:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 05.02.2024 15:00 - 17:00, Mammografia, luuntiheysmittaus (DEXA) ja mittarit, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 08.02.2024 08:00 - 10:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 08.02.2024 10:00 - 12:00, Rtg 2 tilavaraus
  • 08.02.2024 12:00 - 15:00, Lasten osastokuvaukset ja lasten teho-osasto, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 09.02.2024 14:15 - 15:45, Ortopantomografia, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 13.02.2024 08:00 - 10:00, Mammografia, luuntiheysmittaus (DEXA) ja mittarit, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 27.02.2024 13:00 - 15:00, Röntgentutkimusosaaminen 2, TH00CN00-3001
  • 28.02.2024 14:00 - 16:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 28.02.2024 16:00 - 18:00, Mammografia, luuntiheysmittaus (DEXA) ja mittarit, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 29.02.2024 14:00 - 18:00, Mammografia, luuntiheysmittaus (DEXA) ja mittarit, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 04.03.2024 12:00 - 14:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 12.03.2024 15:00 - 17:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 14.03.2024 12:00 - 15:00, Laatupienryhmä 4, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 14.03.2024 15:00 - 18:00, Laatupienryhmä 6, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 15.03.2024 13:00 - 16:00, Laatupienryhmä 5, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 19.03.2024 13:00 - 15:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001
  • 04.04.2024 12:00 - 14:00, Röntgentutkimusosaaminen 2 TH00CN00-3001

Tavoitteet

Opiskelija  osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen röntgentutkimuksen osatekijät
- perustella röntgenhoitajan toiminnan natiiviröntgenkuvantamistapahtumissa
 

Sisältö

Röntgentutkimusosaaminen 1 ja 2 opintojaksojen sisällöt:

Röntgentutkimusosaaminen:
- kuvantamislähete ja sen juridiset perusteet
- Röntgentutkimuslaitteet  ja välineet sekä niiden toiminta ja laadun arviointi
- röntgentutkimus projektioden (tuki- ja liikuntaelimet, rintaontelo, rintarauhanen, pään alue ja hampaisto) suunnitteleminen  ja toteuttaminen
- kuvainformaation  tuottaminen, käsitteleminen ja sen riittävyyden arvioiminen
 
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- röntgentutkimus indikaatiot ja löydökset potilaan hoidon eri vaiheissa
- potilaan ohjaaminen ja avustaminen röntgentutkimuksissa
- eri kulttuurista tulevan potilaan kohtaaminen
- yksityisyyden toteuttaminen röntgentutkimusten yhteydessä
 
Turvallisuusosaaminen:
- potilasannos ja sen optimoiminen
- ergonominen työskentely röntgentutkimuksissa

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali julkaistaan Itslearning-alustalla

Opetusmenetelmät

Pääasiallinen opetustapa tapahtuu luento-opetuksena opiskelijaa aktivoivia menetelmiä sisältäen. Opiskelija pääsee samanaikaisesti soveltamaan opintojaksollaan oppimaansa teoriaa käytäntöön Harjoittelu 3-opintojakson simulaatioharjoitteissa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta tiedotetaan erikseen opintojakson alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksoa toteutetaan oppilasta aktivoivilla menetelmillä. Työelämälähtöisyys huomioidaan opintojakson eri osa-alueilla tuomalla esiin käytännön esimerkkejä opiskelijan omasta tulevasta ammatista.

Kestävä kehitys on huomioitu vähentämällä oppijakson vaatimia fyysisiä resursseja. Opiskelijaa kannustetaan miettimään, kuinka hän voi tulevassa ammatissaan toimia mahdollisimman kestävästi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 27 h= 135 tuntia opiskelijan töitä

Kontakti-opetus, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät ja tentti

Sisällön jaksotus

Opintojaksolle osallistumisen edellytys on hyväksytty suoritus Röntgentutkimusosaaminen 1-opintojaksosta.

Opintojaksolla syvennetään opiskelijan osaamista natiiviröntgenkuvantamiseen liittyen. Opiskelijan ymmärtää ja osaa arvioida röntgenkuvausten laatua ja kuvaustapahtuman toteutusta erilaisiin kuvausindikaatioihin ja -olosuhteisiin sovellettuna.

Opintojaksolla opiskellaan röntgenputken erilaisia käyttökohteita erilaisten modaliteettien parissa ja opetellaan mammografian ja luuntiheysmittauksen perusteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.
Opintojakson suoritukseen vaaditaan hyväksytyt anatomian tentit (hyv/hyl), hyväksytty natiiviröntgenkuvauksen näyttökoe (H-5), hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät sekä tentti (H-5).
Anatomian tentit sekä näyttökoe yhdistetty Harjoittelu 3-opintojakson toteutukseen.

Hylätty (0)

- tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltämerkittävä poissaolo
- tentti hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- tentin arvosana
- osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen