Siirry suoraan sisältöön

Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BX80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Johanna Kerola

Ryhmät

  • PRÖNTS21
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
  • 05.02.2024 12:00 - 15:00, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001
  • 07.02.2024 12:00 - 14:00, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001
  • 12.02.2024 10:00 - 12:00, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001
  • 02.04.2024 10:00 - 12:00, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001
  • 04.04.2024 14:00 - 18:00, Oppilaiden esitykset kätilöille, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001
  • 05.04.2024 12:00 - 16:00, Rtg-opiskelijoiden esitykset eh-opiskelijoille, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001
  • 15.04.2024 16:00 - 17:00, Opetus ja ohjaus moniammatillisessa ympäristössä TH00BX80-3001

Tavoitteet

Opetus ja ohjaus opintojakson tavoitteena on, että opiskelija harjaantuu tutkivaan työotteeseen, oppimiseen, opetukseen ja ohjaamiseen moniammatillisessa ympäristössä. Tavoitteena on, että opiskelija osaa huomioida kohdeyleisön substanssiosaamisen ja kohdentaa opettamisen ja ohjaamisen sitä vastaavaksi tuoden esille oman ammattinsa keskeistä sisältöä. Opiskelija hyödyntää jo oppimiaan projektityöskentelyn perusteita Emergency Radiography opintojaksolta. Opintojakson tavoitteena on myös lisätä yhteisöllisyyttä tulosalueella. Opintojakson teemana on oppia työskentelemään turvallisesti erilaisissa ympäristöissä.

Opintojakso sisältyy mahdolliseen KV-vaihtoon

Sisältö

• johdatus projektityöskentelyyn
• sisällön integroiminen moniammatilliseen kehittymiseen
• työskentely monialaisissa projektipajoissa
• osaamisen jakaminen muille terveydenhuollon ammattilaisille (opiskelijat)
• ohjausosaamisen kehittyminen terveydenhuollossa

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaali julkaistaan Itslearning-alustalla eikä opiskelijalta vaadita omia oppimateriaaleja tai resursseja

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää luento-opetusta, jonka yhteydessä demonstroidaan oppilasta aktivoivia opetusmenetelmiä. Luento-opetusta tukevat itslearning-alustalla julkaistavat oppimismateriaalit, joihin opiskelija tutustuu itsenäisesti.

Luento-opetuksen lisäksi opintojakso sisältää oppimistehtävän, joka toteutetaan ryhmätyönä. Tehtävässä suunnitellaan ja toteutetaan oppimiskokonaisuus, jonka opiskelijat esittävät toisen terveydenhuollon ammattiryhmän opiskelijoille. Opintojakso on integroitu muiden opetusalojen kurssien yhteyteen, jotta röntgenhoitajaopiskelijoilla on mahdollisuus kokemukselliseen oppimiseen. Opintojaksolla opiskelija pääsee soveltamaan oppimaansa teoriaa opetuksen järjestämisestä käytäntöön moniammatillisessa ympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijalta vaaditaan sekä itsenäistä työskentelyä sekä vuorovaikutuksellista tiimityöskentelyä. Ryhmäoppiminen aktivoi opiskelijaa ja hän pääsee soveltamaan oppimaansa teoriaa käytännössä.

Kestävä kehitys on huomioitu vähentämällä oppijakson vaatimia fyysisiä resursseja. Opiskelijaa kannustetaan miettimään, kuinka hän voi tulevassa ammatissaan toimia mahdollisimman kestävästi esimerkkien avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opintojaksoa ei esimerkiksi aikataulullisista syistä voida yhdistää muiden ammattialojen opiskelijoiden toteutuksien kanssa, tullaan oppimistehtävän vaihtoehtoinen toteutustapa sekä arviointimenetelmät tiedottamaan erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 2 x 27 tuntia opiskelijan töitä eli yhteensä 81 tuntia opiskelijan töitä

Luennot, itsenäinen työskentely, ryhmätyön suunnittelu, toteutus ja itsearviointi

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opetellaan teoriaa ohjauksen tai opetuksen järjestämisestä. Painopiste opiskelijan vuorovaikutustaitojen kehittymisessä moniammatillisessa ympäristössä.

Röntgenhoitaja on säteilynkäytön ammattilainen, jonka työtehtäviin kuuluu esimerkiksi sivullisten ja muiden ammattiryhmien ohjeistaminen säteilyn turvallisesta käytöstä sekä säteilysuojelusta. Opintojaksolla harjoitetaan opiskelijan kykyä jakaa osaamistaan, jotta hän osaa toteuttaa moniammatillista ohjausta työelämässään.

Opintojakso antaa opiskelijalle valmiudet opetuksen ja ohjauksen järjestämiseen.
Opintojakson jälkeen opiskelija
-tunnistaa oman erityisosaamisalueensa ja vastuunsa moniammatillisessa kontekstissa
-osaa toimia rakentavasti sekä oman alansa edustajien tiimissä että moniammatillisessa tiimissä
-osaa kuvailla tehokkaan ja ymmärrettävän opetuksen toteutustapoja ja teorioita
-osoittaa kykenevänsä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan opetuskokonaisuuden, joka on suunnattu toisen ammattiryhmän edustajalle

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan oppilaiden toteuttaman opetustehtävän perusteella asteikolla H-5.
Tehtävä ja sen arviointi toteutetaan pienryhmissä. Opiskelijalta vaaditaan kuitenkin aktiivista yksilötason osallistumista pienryhmätyöskentelyyn, tehtävän suunnitteluun ja toteutukseen suoritusmerkinnän saavuttamiseksi.

Tarkempi ryhmätyön ohjeistus, aikataulut ja arviointikriteerit kerrotaan opintojakson alussa.

Hylätty (0)

-puutteellinen osallistuminen ryhmätyön toteutukseen
-ryhmätyön vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puuttellisia
-jakson kontaktitunneilta merkittävä poissaolo

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- tehtävän sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osallistumien opintojakson toteutukseen
- tehtävän sisältö vastaa toimeksiantoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

-edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta opintojakson aihetta kohtaan
-aktiivinen osallistuminen ryhmätyön suunnitteluun ja toteutukseen
-ryhmätyön suunnittelussa tai toteutuksessa on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjaten

Esitietovaatimukset

Emergency radiography