Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV94-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 28.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Ensihoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Sini Nevantaus
Ryhmät
-
PENHOK23Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K23
- 25.03.2024 08:00 - 10:00, Info, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005
- 26.03.2024 08:00 - 12:00, Mielenterveyden fysiologia ja farmakologia, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005
- 04.04.2024 08:00 - 12:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005
- 10.04.2024 08:00 - 12:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005
- 16.04.2024 08:00 - 12:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005
- 25.04.2024 08:00 - 10:00, TENTTI, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005
- 29.04.2024 13:30 - 14:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005 / Lääkelaskun uusinta
- 16.05.2024 15:00 - 17:00, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö ensihoidossa ja hoitotyössä TH00BV94-3005 UUSINTATENTTI
Tavoitteet
Tavoitteet
• Hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• Hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• Osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttua ongelmiin ja ohjata potilasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• Tunnistaa keskeiset eri ikäisten mielenterveyden häiriöt, hoidon tarpeet ja osaa niiden hoidon lähtökohdat ensihoidossa ja mielenterveystyössä.
• Osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden ensihoidossa ja hoitotyössä.
• Ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
• Osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• Ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• Osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• Ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• Ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
• Psyykenlääkkeet
• Keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• Riippuvuusproblematiikka
• Alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• Yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus ensihoidossa ja hoitotyössä (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita tahdonvastaisen hoidon prosessi ja vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely, keskustelevat luennot, tehtävät, tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Keskusteltava opettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. THL:n itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
2. Tentti
3. Kehittämishankkeet mielenterveystyötä kehittämässä
Työpajatyöskentely ja keskustelevat luennot 20h
Tehtävät ja tenttiin valmistautuminen 115 h
Sisällön jaksotus
2h Kurssin info ja mielenterveyden perusteet
4h Psykiatriset sairaudet
4h Riippuvuussairaudet & MT-potilaan tutkiminen
4h Palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö & Kriisipotilaan kohtaaminen
4h Ikäkohtaiset erityiskysymykset mt-työssä & mt-työn menetelmät
2h Tentti
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti, Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistunut työskentelyyn aktiivisest Hyv-Hyl
Kirjalliset tehtävät Hyv-Hyl
Tentti Hyl-K5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.