Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE11-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 18.02.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 16.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Satu Takala
- Taina Vahtera
Ajoitusryhmät
- Aa (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Ab (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS21APFYSIS21A
Pienryhmät
- Aa
- Ab
- 13.02.2024 10:00 - 14:00, 1. Orientaatio kurssille, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3010
- 27.02.2024 08:00 - 10:00, 2. Luento, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3010
- 01.03.2024 09:00 - 11:00, HUOM! Luovan liikkumisen tilaan!!! Aa; Käytäntö; simulaatiot, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 08.03.2024 12:00 - 16:00, 3Aa: aloitus case 1, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 13.03.2024 12:00 - 16:00, 4Aa: purku case 1, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 22.03.2024 08:00 - 12:00, 5Aa: Aloitus case 2 & 3, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 28.03.2024 08:00 - 12:00, 6Aa: Purku case 2 & 3, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 05.04.2024 08:00 - 12:00, Aa Harjoitteet/ohjaustunti, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 05.04.2024 12:00 - 14:00, Ab; Käytäntö; simulaatiot, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 12.04.2024 12:00 - 16:00, 3Ab: aloitus case 1, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 19.04.2024 12:00 - 16:00, 4Ab: purku case 1, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 26.04.2024 08:00 - 12:00, 5Ab: Aloitus case 4 & 5, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 03.05.2024 12:00 - 16:00, 6Ab: Purku case 4 & 5, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 08.05.2024 12:30 - 15:45, Ab Harjoitteet/ohjaustunti, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
- 16.05.2024 08:00 - 12:00, 7. Seminaari / Yhteenveto, palaute, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3009
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri-ikäisten asiakkaiden kehityskriisejä, traumaattisia kriisejä sekä niiden yhteyksiä asiakkaan toimintakykyyn,
• kuvata voimavarojen arvioimiseen käytettäviä mittareita,
• arvioida eri-ikäisten ja erilaisten asiakkaiden psykofyysistä kokonaisuutta siihen tarkoitetuilla, näyttöön perustuvilla menetelmillä,
• toimia terapian toteutuksessa asiakkaan kohtaamisessa ja ohjaamisessa psykofyysistä lähestymistapaa käyttäen,
• tukea asiakasta ja hänen läheisiään säilyttämään ja edistämään toimintakykyä psykofyysisen lähestymistavan keinoin.
Sisältö
Psykofyysinen lähestymistapa fysioterapiassa, kehityskriisi, traumaattinen kriisi ja sen vaiheet, motivaatiotasot, muutosvaihemalli, voimavara-analyysi, masennus, ahdistuneisuus, krooninen kipu, syömishäiriöt, paniikkihäiriö, riippuvuus ilmiönä.
Oppimateriaalit
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin.
HUOM materiaaliluettelo on täydennysvaiheessa.
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Opetusmenetelmät
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä
Teoriatiedon hakeminen
Teoriatietoon perehtyminen
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa
Kontaktioppimiseen valmistautuminen
Kontaktioppiminen
Itsereflektio
Vertaispalautteen antaminen
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä osiossa on kuvattuna myös ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Pikakertaus Psykofyysinen ihminen-opintojakson luomaan pohjaan: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. . Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisit
- masennus,
- ahdistuneisuutta,
- (krooninen) kipu,
- syömishäiriöt,
- paniikkihäiriö,
- riippuvuus ilmiönä.
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa. Asiakkaan voimavarojen arvioimiseen liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen sekä asiakkaan ohjaamiseen muiden asiantuntijoiden luo.
Pfysis21A jakaantuu kahteen eri ilmoittautumisryhmään Aa ja Ab.
Aa ja Ab jakaantuvat tunnilla opettajan ohjauksessa vielä oppimispienryhmiin:
Aa: prA1 ja pr A2
Ab: pr A3 ja pr A4
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis21A osallistuu opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmä Aa, jaettu kahteen: Pr A1 ja pr A2
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 5 kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Aa tai Ab lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välissä
Pienryhmä Ab, jaettu kahteen: Pr A3 ja prA4
- pienryhmätunnit sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 5 kertaa lähitoteutuksena. Kts. pienryhmän Aa tai Ab lukujärjestys sen mukaan kummassa ryhmässä olet ilmoittautuneena.
- ryhmätyöskentelyä lähitapaamisten välissä
Koko Pfysis21A
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN
Asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta tukevan fysioterapeutin ammatillisen kyvykkyyden kehittyminen:
1) Tapausesimerkkien perusteella koostetun, lähteistetyn raportin kirjoittaminen ryhmätyönä:1-5.Sovellettu Solo –taksonomia. Lähteet: http://www.johnbiggs.com.au/academic/solo-taxonomy/
2) Opiskelijan oppimistyöskentely tunneilla: oman ja muiden oppimisen aktiivinen tukeminen.
3) Itse- ja vertaisarvioinnin tuottaminen kirjallisesti, pyydetyllä tavalla, hyv/täydennettävä,
Se ja tuntiaktiivisuus voivat vaikuttaa arvosanaan +- 0,6p.
4) Kirjallisen opintojaksopalautteen tuottaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen pyskofyysisenä kokonaisuutena osana fysioterapiatyötä.