Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE16-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2023 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kirsi Karlsson
Ryhmät
-
PFYSIS21APFYSIS21A
- 09.01.2024 08:00 - 10:00, Orientaatio opintojaksolle, Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3009
- 10.01.2024 09:00 - 13:00, Apuvälineet asiakkaan toiminnan tukena, Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3009
- 11.01.2024 12:00 - 16:00, Rakennetun ympäristön esteettömyys, Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3009
- 16.01.2024 12:00 - 15:00, ESKEH menetelmä ja käytön harjoittelu, Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3009
- 21.03.2024 08:00 - 16:00, Seminaari, Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena TH00BE16-3009
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.
Sisältö
Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.
Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.
Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin.
Oppimateriaalit
Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot
Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
file:///C:/Users/kkarlsso/OneDrive%20-%20Turun%20ammattikorkeakoulu/Desktop/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf
Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita
Opetusmenetelmät
Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu teoriaopinnoista, itslearningissä olevista tehtävistä ja Kunnonkotiympäristössä asiakasvastaanotoista ja projekteista.
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu asiakasvastaanotoissa sekä harjoitteluun liittyvissä projekteissa ja tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä
Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä, lisäksi projekteja/ asiakasvastaanottoa Kunnonkodilla erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa ja asiakasvastaanotoissa.
AJOITUS
2024 vi 2 Orientaatio opintojaksolle 2h
2024 vi 2 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
2024 vi 2 Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 4h
2024 vi 3 Esteettömyyskartoitus ESKEH menetelmällä 3h
2024 vi 12 Seminaari 8h
KÄYTÄNNÖN HARJOITTELU Kunnonkotiympäristössä
Muodostetaan x pienryhmää (ryhmäjako vahvistetaan kun opiskelijoiden ilmoittatumiset tiedossa) Jokainen ryhmä hoitaa noin kolme viikkoa Kunnonkodin vastaanottoja. Ensimmäinen ryhmä aloittaa
vko 3-5 Ryhmä 1
vko 6, 7 ja 9 Ryhmä 2
vko 10-12 Ryhmä 3
vko 13-15 Ryhmä 4
vko 16-18 Ryhmä 5
HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.