Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CJ57-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Marion Karppi
  • Milka Reponen
  • Anu Granberg
  • Iida Laine

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A
  • 09.01.2024 14:00 - 15:00, Orientaatio HL-projektiin. Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 10.01.2024 10:00 - 12:00, Työhyvinvoinnin teoriat, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 10.01.2024 13:15 - 15:15, Ergonomiaprojekti (HL) johdatus opintojaksoon & info, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 18.01.2024 08:00 - 10:00, Työhyvinvoinnin edistäminen, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 07.02.2024 10:00 - 14:00, Työn voimavara- ja kuormitustekijät, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 08.02.2024 09:00 - 12:00, Työn voimavara- ja kuormitustekijät, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 26.02.2024 08:15 - 09:15, Info hl-opsikelijoille, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 07.03.2024 10:00 - 14:00, Preppaustunti, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 11.03.2024 10:00 - 12:00, Anun osion aloitustunnit: Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 12.03.2024 08:00 - 12:00, Preppaustunti, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 21.03.2024 08:00 - 12:00, HL tutkimuskäynnit (ryhmä 1), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 22.03.2024 08:00 - 16:00, HL tutkimuskäynnit (ryhmä 1) Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 03.04.2024 10:00 - 12:00, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 16.04.2024 09:00 - 12:00, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 16.04.2024 12:30 - 16:00, HL ohjauskäynnit (ryhmä 1), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 19.04.2024 08:00 - 16:00, HL ohjauskäynnit (ryhmä 1), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 23.04.2024 12:30 - 16:00, HL tutkimuskäynnit (ryhmä 2), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 24.04.2024 10:00 - 12:00, Anun osion aloitus: Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 25.04.2024 08:00 - 16:00, HL tutkimuskäynnit (ryhmä 2), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 08.05.2024 10:00 - 12:00, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 13.05.2024 08:00 - 12:00, HL ohjauskäynnit (ryhmä 2), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 15.05.2024 08:00 - 16:00, HL ohjauskäynnit (ryhmä 2), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003
  • 22.05.2024 10:00 - 13:00, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä
- arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
- arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
- suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Oppimateriaalit

Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tarvittava materiaali, ohjeistus ja palautuskansiot löytyvät ITSistä.

Opetusmenetelmät

Asiakastyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Tärkeää: ITS-materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta tulee perehtyä ennen projektin alkua. Raporttipohjaan kirjoitetaan teoriaosuus lähteineen sekä ensikäynnin suunnitelma ennen ensimmäistä asiakastapaamista. Tämä tuotos palautetaan ITSin palautuskansioon ohjaajan nähtäville viimeistään viikkoa ennen tapaamisen ajankohtaa. HUOM. Mikäli suunnitelmaa ei ole tehty, asiakasta ei voi ottaa vastaan.

Opiskelijat voivat tehdä yhteistyötä ensikäynnin suunnittelussa, sillä emme saa esitietoja asiakkaasta etukäteen, sekä videoanalyysissä (liikennevalomenetelmän avulla). Yhteenveto ja palaute asiakkaalle tehdään yksilötyönä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hammaslääkärin ergonomia -projekti:
Projekti koostuu seuraavista tehtävistä (vastuutehtävät opiskelijoille jaetaan projektin alussa orientaatiotunnilla):
-Opettajajohtoinen opintojaksoinfo
-INFO (Teamsin välityksellä) hammaslääkäriopiskelijoille projektin sisällöstä (mikä on tavoite, miten valmistautua ft-tapaamiseen, minne tulla ja miten ajanvaraus tapahtuu)
-Ft-opiskelijan huolellinen tutustuminen ITSin materiaaliin suun terveydenhuollon ergonomiasta ja työn kuormitustekijöistä
-Ajanvarauksen suunnittelu sähköiselle alustalle
-Videot (HL-laitoksen opetushoitaja kuvaa jokaisesta hl-opiskelijasta työskentelyvideon, joka välitetään vastaanottavalle fysioterapeuttiopiskelijalle analysoitavaksi). Videoanalyysissa käytetään Liikennevalomenetelmää (ITS - Mittarit)
-1 käynti, ft-tutkiminen ("ergonomialasit päässä" eli ergonomian/työkurmituksen näkökulma). Mittarina Rasittuneisuusmittari (ITS -Mittarit) ja soveltuvin osin muita
-2 käynti, jolloin katsotaan asiakkaan kanssa yhdessä hänestä kuvattu video, asiakas saa palautteen videosta ja tutkimisen tuloksista sekä ohjeet jatkoon (esim physiotools)

Koko projektin ajan kirjoitetaan Turku AMK:n raporttipohjaan raporttia projektista annetun ohjeistuksen (ITS) mukaisesti. Palautuslaatikoihin palautetaan sovitusta 1. tutkimiskerran suunnitelma, 2. palautekerran suunnitelma sekä kirjeen muotoon kirjoitettu palaute, joka lähetetään hl-opiskelijalle, sekä raportti.

Sisällön jaksotus

Johdanto työhyvinvointiin - osio

VKO 2 ja 3 (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /Marion Karppi.
VKO 6: (2h) Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK


Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -asiakasprojekti:
Projekti sisältää kaksi lähitapaamista hammaslääkäriopiskelijan kanssa ICT-talolla. Ensimmäinen tapaaminen on fysioterapeuttinen tutkiminen ergonomian näkökulmasta, ja toisella tapaamiskerralla ft-opiskelija antaa asiakkaalle palautteen tutkimisen tuloksista sekä ohjeita jatkoon.

Ajoitus:
Opettajajohtoiset opintojaksoinfot: 09.01. Teams klo 14.00-15.00 
& 10.01.24 klo 13.15-15.15 Medisiina D Lauren sali

Ft opiskelijoiden vetämä info HL-opiskelijoille: 26.02. klo 08.15-09.15 (Teamsin välityksellä)

PFYSIS22B: Ks ajankohdat ITS
TUTKIMUSKÄYNNIT
to 21.3. klo 8.30-11.30
pe 22.3. klo 8.30-16.00

OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT
ti 16.4. klo 13.00-16.00
pe 19.4. klo 8.30-16.00

PFYSIS22A: Ks ajankohdat ITS
TUTKIMUSKÄYNNIT
ti 23.4. klo 13.00-16.00
to 25.4. klo 8.30-16.00

OHJAUS + NEUVONTAKÄYNNIT
ma 13.5. klo 8.30-11.30
ke 15.5. klo 8.30-11.30

Viestintäkanava ja lisätietoja

Hammaslääkäriopiskelijan ergonomia -projekti: Tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintojen tulee olla pääosin suoritettu / menossa


Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ergonomiaosuus:

Arvioidaan: Hyväksytty - Hylätty.

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin sekä tehtävän sisältö vastaa tehtävänantoon. Projektin suorittaminen hyväksytysti edellyttää aktiivista osallistumista projektin toteuttamiseen, annettujen vastuutehtävien hoitamisen ajallaan, asiakastyön toteuttamisen sovitusti sekä kirjallisten tuotosten palauttamisen Itslearningiin sovitusti.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Ergonomia osuuden osatehtävien arviointi on hyväksytty / hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on vastannut tehtävänannon kaikkiin kohtiin. Hyväksytty suoritus edellyttää, että tehtävä on tehty annettuun määräaikaan mennessä.

Hyväksytty:

Hyväksytty suoritus tulee täyttää vähintään 75% alla olevat asiat:

Raportissa on käytetty vähintään 5 eri lähdeviitettä ja viittaukset on tehty Turku AMK:n ohjeistuksen mukaisesti. Reflektiota oppimisen suhteen on tehty. Aihealuetta (työhyvinvoinnin määrittely, työn kuormitus- ja voimavaratekijät, työn kuormitus- ja voimavaratekijät valitussa ammatissa, palautuminen) on käsitelty vähintäänkin annetun ohjeistuksen mukaan. Aihealueita ja/tai työn kuormitustekijöitä on käsitelty vähintään yleisellä tasolla ja osin valitun ammatin perusteella.

Hylätty:

Raportti ei sisällöltään noudata annettua ohjeistusta, lähdeviitteitä ei ole käytetty tai ne ovat aiheen kannalta irrelevantteja tai eivät perustu luotettavaan tietolähteeseen. Oppimista ei ole reflektoitu. Osa tehtävänannon aihealueista jää raportissa kokonaan käsittelemättä. Oppimisen reflektointi on pinnallista. Ohjeen mukaiset teorian osa-alueet (työhyvinvoinnin määrittely, työn kuormitus- ja voimavaratekijät, työn kuormitus- ja voimavaratekijät valitussa ammatissa, palautuminen) on käsitelty pintapuolisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.