Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BO20-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 50

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Kati Naamanka

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa kuvata kehittämis- ja tutkimusprosessin
- tunnistaa työelämän kehittämistarpeita
- osaa kuvata ja arvioida kehittämis- ja tutkimustyöhön soveltuvia menetelmiä
- osaa kuvata ja arvioida aineistonkeruu-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa arvioida kehittämis- ja tutkimustoiminnan luotettavuutta ja eettisiä periaatteita
- osaa toimia oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa työryhmissä

Sisältö

Sisältö
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tarkoitus ja tavoitteet
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus ja kirjallisuuskatsaus
- kehittämis- ja tutkimusprosessi
- aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät
- kehittämistoiminnan menetelmät
- luotettavuus ja eettisyys
- työskentely moniammatillisessa opiskelijaryhmässä

Oppimateriaalit

Kuvaus löytyy Itsyssä.

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin. 

Opetusmenetelmät

Itsenäiset verkko-tehtävät Itsyssä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tehdään Itsyssä.

- kevään 2024: tentit 7.2, 6.3 ja 27.3,
- kesän 2024 tentit: 26.6, 24.7, 21.8 ja
- syksyn tentit: 2.10, 30.10, 20.11.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäiset verkko-tehtävät Itsyssä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op).

Sisällön jaksotus

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsyssä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarvis, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.

KETUI 2024:
- kevään 2024 toteutuksen ajankohta on 15.1.- 7.4.2024, [tentit 7.2, 6.3 ja 27.3.]
- kesätoteutuksen ajankohta 27.5- 30.8.2024, [tentit 26.6, 24.7, 21.8] ja
- syksyn ajankohta 16.9-29.11.2024, [tentit 2.10, 30.10, 20.11.]


Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina.

Tentti

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5