Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL23-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 09.04.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Annukka Myllymäki
Ryhmät
-
PFYSIS23Fysioterapeutti (AMK), S23
-
PFYSIS23BPFYSIS23B
-
PFYSIS23APFYSIS23A
- 08.01.2024 10:00 - 12:00, Orientaatio opintojaksolle, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 10.01.2024 10:00 - 12:00, Havainnoinnin perusteet, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 12.01.2024 08:00 - 10:00, Havainnoinnin perusteet, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 18.01.2024 08:00 - 10:00, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 18.01.2024 10:00 - 12:00, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 25.01.2024 08:00 - 12:00, Liikeanalyysivideon analyysin aloittaminen, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 26.01.2024 08:00 - 12:00, Liikeanalyysivideon analyysin aloittaminen, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 01.02.2024 08:00 - 12:00, Asennon havainnointi jatkuu, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 02.02.2024 08:00 - 12:00, Asennon havainnointi jatkuu, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 05.02.2024 08:00 - 10:00, Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 06.02.2024 10:00 - 12:00, Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi jatkuu (teoria & käytäntö), Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 06.02.2024 12:00 - 14:00, Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi jatkuu (teoria & käytäntö), Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 08.02.2024 08:00 - 10:00, Perusliikkumisen havainnointi jatkuu, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 08.02.2024 10:00 - 12:00, Perusliikkumisen havainnointi jatkuu, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 29.02.2024 10:00 - 12:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 01.03.2024 08:00 - 12:00, Case-harjoittelu, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 01.03.2024 12:00 - 16:00, Case-harjoittelu Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 04.03.2024 08:00 - 12:00, Ryhmätyöesitykset, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 04.03.2024 12:00 - 16:00, Ryhmätyöesitykset, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 05.03.2024 08:00 - 10:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 07.03.2024 10:00 - 14:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 08.03.2024 12:00 - 16:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 12.03.2024 12:00 - 14:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 13.03.2024 12:00 - 14:00, Varsinainen tentti, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 14.03.2024 12:00 - 14:00, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 21.03.2024 13:00 - 14:00, Yhteenveto- ja palautetunti, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
- 09.04.2024 12:00 - 14:00, 1. uusintatentti, Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi TH00CL23-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa,
• tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä,
• tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella,
• tunnistaa eri-ikäisten ihmisten liikkumisen pääpiirteitä, motorisia perustaitoja,
• selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina,
• kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet toiminnassaan.
Sisältö
Ihmisen asennon, liikkumisen mm. kävelyn ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla ja teknologiaa hyödyntämällä, tulosten analysointi, iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin, kehittymisen ja kasvun herkkyyskaudet, elämäntapahtumien ja ympäristötekijöiden yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin.
Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, somatosensoriikka ja tasapaino ilmiöinä sekä niiden tutkiminen ja analysointi näyttöön perustuvin menetelmin.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. 2022. Motor Control. Translating research into clinical practice. 6.painos. Philadelphia: Wolters Kluwer.
Kauranen, K. 2019. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2023.Therapeutic Exercise. Foundations and techniques.8. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Lundy-Ekman, L. 2018. Neuroscience. 5th edition. Missouri: Saunders Elsevier.
Giboin, L-S.; Gruber, M. & Kramer, A. 2015. Task-specifity of balance training. Human Movement Science. Vol, 44. 22-31.
Toiminnallisen anatomian materiaalit
Hyvää oheisluettavaa (vaikkakin jo päiväykseltään vanhempaa materiaalia)
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely. Motorinen oppiminen. 1 tai 2. painos. Tampere: Tammerprint Oy.
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen. Aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. 1. painos. Lahti: VK-Kustannus Oy.
Huber, F. & Wells, C. 2006. Therapeutic Exercise. Treatment Planning for Progression. Missouri: Saunders Elsevier.
Muu tunneilla käsitelty ja Itslearningissa ilmoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti: 13.03.2024, klo 12.30-14.00, paikka: GAMMA ICT_B1026_Gamma
1. uusintatentti: 09.04.2024, klo 12.30 - 14.00, paikka: GAMMA ICT_B1026_Gamma (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti: paikka Teoriatila ICT_B1033 Aika 21.05.2024 10.00 - 12.00 (vain hylätyt)
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Lisäksi opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa kerran uusintatentin ajankohtana tai opettajan ilmoittamana muuna ajankohtana.
Poissaolo tentistä = hylätty.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin laajuus = 4 x 27 h opiskelijan työtä = 108h
Sisällön jaksotus
Sisältö täydentyy Itsiin.
HAVAINNOINTI, ASENNON ANALYYSI, LIHASTYÖMUODOT LIIKKEESSÄ JA ASENNON HALLINTA / Laine
VKO 2
A&B yhdessä: 2h Orientaatio opintojaksolle (aloitetaan myös teoriaa jo tällä tunnilla)
A&B yhdessä: 2h + 2h Havainnoinnin perusteet: liikkeen ajoitus, liikkeen suhde painovoimaan ja toimintaan, tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnin perusteet ja toimintakyvyn osa-alueiden tutkiminen havainnoimalla, mittaamalla.
VKO 3
A&B erikseen: 2h Simulaatiotunnit. Asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnointi käytännössä.
VKO 4
A&B erikseen: 4h Simulaatiotunnit. Perusliikkumisen havainnointia: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi + lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (istumasta seisomaan ja takaisin)
VKO 5
A&B erikseen: 2h + 2h Pienryhmätyöskentelyn aloittaminen. Liikeanalyysivideon teko ja analyysin aloittaminen. Perusliikkumisen havainnoinnin osalta: liikelaajuudet liikesuuntineen ja niiden havainnointi + lihastyönmuodot suhteessa liikkeeseen / painovoimaan (kääntymiset yläraajajohtoisesti ja alaraajapainotteisesti, konttaaminen, portaissa liikkuminen, istumaan nousu kylkimakuun kautta, istuen siirtyminen vuoteen reunalle)
VKO 6
A&B erikseen: 2h Asennon havainnointi jatkuu: toiminnallisiin testeihin tutustuminen ja niissä liikkeen havainnointi
IKÄ, TASAPAINO JA KOORDINAATIO -OSIO / Laine:
VKO 6
A&B yhdessä: 2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina (teoria): Iän yhteys ihmisen toimintakykyyn ja sen osa-alueisiin sekä sen edellytyksiin. Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi eri ikäkausina. Somatosensoriikka ilmiönä
A&B erikseen: 2h Ihmisen asennon hallinta ja liikkeiden koordinointi ilmiöinä eri ikäkausina (teoria, osittain käytäntö): Tasapainon ja liikehallinnan havainnointi jatkuu.
VKO 9
A&B erikseen: 4h Case-harjoittelu
VKO 10
A&B erikseen: Ryhmätyöesitykset 4h: Ryhmätyöesitykset ja keskustelua perusliikkumisen havainnoinnin osalta
VKO 11
Varsinainen tentti
VKO 12
A&B yhdessä: Yhteenveto- ja palautetunti 2h
VKO 15
1. Uusintatentti 2h
KÄVELYN ANALYYSI -OSIO / Myllymäki: (Tarkentuu vielä 1.12.23)
VKO X
2h Kävelyn analysoinnin perusteet
2h Lihastoiminta kävelyssä. Ikä ja kävely
VKO X
4h Kävelyn analysointi
VKO X
Itsenäinen opiskelu 2h
VKO X
2h Kävelyanalyysien purkua
Viestintäkanava ja lisätietoja
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Huomioi edeltävyysehdot.
Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvostelu: hyl-5,
Arvioitavat oppimistehtävät:
1. Tentti (arviointi 1-5), Painotus 50 %
Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
2. Tuntitehtävät hyväksytty - hylätty / täydennettävä
3. Ryhmätyö -liikeanalyysi (arviointi 1-5), Painotus 25 %, arviointi kuvattu tehtävänanossa tarkemmin
4. Ryhmätyö: Tasapaino ja koordinaatio -Raportti (arviointi 1-5), Painotus 25 %, arviointi kuvattu tehtävänanossa tarkemmin
5. Kävelyn analyysi -osio (hyväksytty - hylätty)
Ryhmätehtävien itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa opintojakson arviointiin +/-
Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (tentti, opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.
Arvosanan laskeminen tehdään painotetun keskiarvon mukaisesti
Arviointikriteerit ilmoitettu itslearningissa tehtäväkohtaisesti.
Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija huomioi fysiologian ja biomekaniikan perusteet siten, että hän pystyy selittämään ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan.