Skip to main content

Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (2 cr)

Code: TH00CL30-3002

General information


Enrollment
02.12.2023 - 24.03.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 16.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
30 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Satu Takala
Taina Vahtera
Course
TH00CL30

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 38 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 03.04.2024 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
2. Luentoa/keskustelua, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
EDU_2030 Evert muunto byod
Thu 11.04.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Vko 15 / B-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Fri 12.04.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Vko 15 / A-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Thu 18.04.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Vko 16 / B-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Fri 19.04.2024 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Vko 16 / A-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Wed 24.04.2024 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
3. Luentoa/keskustelua, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
EDU_2030 Evert muunto byod
Thu 02.05.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Vko 18 / B-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Fri 03.05.2024 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Vko 18 / A-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Fri 10.05.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Vko 19 / B-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 13.05.2024 time 12:00 - 15:00
(3 h 0 min)
Vko 19 / A-ryhmä, simulaatiot/harjoitukset, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Thu 16.05.2024 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
4. Luentoa/keskustelua, yhteenveto, palaute, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3002
EDU_2030 Evert muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö: Opintojakson sisältö tarkentuu opiskelijoiden kanssa keskustellen aloitusorientaatiossa. Katso pääteemoja alta.
Toteutustapoina on yhteisiä luentoja joihin sisältyy henkilökohtaisia kehollisia harjoitteita, harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat - löytyvät ItsLearning -alustalta.

Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.

Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023):
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Vireystila ja sen säätyminen (itsesäätelyn mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia

Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen

Objective

The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.

Content

Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis

Relaxation and recovery methods

Materials

Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
1 ) Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.):.
Roxendal Gertrud, Winberg A.2002: Levande manniska. Sisältää sovellettuja kaytännön ohjeita ihmisen kokonaisuuden tutkimiseen ja terapiaan.
Roxendal Gertrud. Nordwall V. 1997. Tre BAS-skalor: Body awareness skale (BAS). BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaghet (ISK) Sisältää tutkimisen ydinteemoja ja haastattelutukea. Myös tutkimisen teemoista saa tukea ihmisen kokonaisuuden konkreettiseen fysioterapian toteuttamiseen.
Bunkan Berit:
KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
2) Muut lähteet:
Materiaalia traumainformoidusta työotteesta.
Herrala H., Kahrola T., Sandström Marita 2009: Psykofyysinen ihminen
Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.

Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt
Liikkumispelko: mm. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.

Teaching methods

Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen kirjoittaminen ( / jakaminen).

Pedagogic approaches and sustainable development

Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
14 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute- ja oman oppimisen arvioinitikeskustelu
10 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
12 tuntia tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä

10 tuntia arvioitavien tehtävien tekemistä
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä

Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.

Evaluation methods and criteria

Oppimisen tavoite:
Fysioterapeutin ammatillinen kyvykkyys kehittyy siten että hän ymmärtää asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja siihen liittyviä käsitteitä.
Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan itsereflektion tuottaminen, yhteistyöskentely sekä tehtävät. Tehtävät tarkentuvat ITS-oppimisalustalla.
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan Solo-taksonomiaa. Oppimista arvioidaan tehtävien ja kontaktityöskentelyn (kokemuksellista oppimista yksin ja yhteisöllisesti) osalta.

Failed (0)

Opiskelija ei suorita arvioitaviksi ilmoitettuja tehtäviä tai riittävää osallistumista.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.

Assessment criteria, good (3-4)

3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.

4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.

Assessment criteria, excellent (5)

5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.

Qualifications

Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy

Further information

Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja videolla. Raportti palautuu enne seuraavaa lähituntia.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.

HUOM! Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)

Go back to top of page