Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 25.03.2024

Ajoitus

25.03.2024 - 09.06.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
  • 25.03.2024 14:00 - 16:00, Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. 1/2., Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 25.03.2024 16:00 - 18:00, Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. 2/2., Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 08.04.2024 10:00 - 12:00, Käytännön tunti, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 09.04.2024 08:00 - 12:00, Liikekontrolli, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 15.04.2024 14:00 - 17:00, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 16.04.2024 08:00 - 10:00, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 23.04.2024 12:00 - 16:00, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 29.04.2024 10:00 - 12:00, Neuraalikudoksen teoria, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 30.04.2024 12:00 - 16:00, Neuraalikudos, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 06.05.2024 12:00 - 16:00, Terapeuttinen harjoittelu, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 13.05.2024 12:00 - 16:00, Käytännön tunti: lyhyt teoriatunti & kertausta, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 21.05.2024 12:00 - 16:00, Ryhmätöiden seminaari, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 27.05.2024 09:00 - 11:30, Varsinainen tentti, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001
  • 03.06.2024 10:00 - 12:00, Opintojakson palaute- ja yhteenvetotunti, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen, toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali.
Toiminnallisen anatomian materiaalit (kertaa!)
Käypä hoito -suositukset
Hoito-ohjeet.fi (Fysioterapia, Ortopedia)
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)

Kirjallisuutta:

Nivelliikkuvuuksien ja liikkuvuuden mittaaminen (kertaa koko rangan osalta):

Clarkson, H. 2013 (tai uudempi). Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins. (Saatavilla verkossa.)
VVSHP (2016). Toimintakyvyn mittari. To-Mi-kansio. saatavilla verkossa: https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf


Liike- ja liikekontrollihäiriöt:

Luomajoki, H., Pfeiffer, F., Steiner, C., & Saarikko, L. (2022). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt (2. uudistettu painos.). VK-Kustannus Oy.
o Kpl 1 Liike- ja liikekontrollin häiriöiden teoriaa ja taustaa
o Kpl 2 Lannerangan liike- sekä liikekontrollin häiriöt
o Kappaleesta 2 etenkin osio: Lannerangan liikekontrollin testipatteristo s. 86–94
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (liikekontrollin testit: s.116 alkaen)


Terapeuttinen harjoittelu:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Chapter 4: Stretching for Improved Mobility (kertausta)
o Chapter 6: Resistance Exercise for Impaired Muscle Performance (kertausta)
o Chapter 14: The Spine: Structure, Function, and Posture
o Chapter 15: The Spine: Management Guidelines
o Chapter 16: The Spine: Exercise and Manipulation Interventions

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Kpl 1 Harjoittelun taustaa ja keskeisiä käsitteitä – Johdattelu kirjan aiheisiin
o Kpl 2 Näyttöön perustuva TULE-kuntoutus
o Kpl 4 Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet (kertausta)
o Kpl 6 Harjoittelun suunnittelusta toteutukseen

Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (Tässä osiossa on myös liikkuvuuden ja neuraalikudoksen testejä!)
o Kappale 3.12 Fysioterapia selkäydinvaurion yhteydessä
o Kappale 6.2: Kasvuikäisen selkäsairaudet
o Kappale 10 Terapeuttinen harjoittelu

Sensoriikka:

Lundy-Ekman, L. (2018). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation. 5th edition. Elsevier. (Lempparin kirjasto)
- Kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation (sensoriikan tutkiminen)
- Kappale 6 Somatosensory system

Neuraalikudos:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company.
-Chapter 13: Peripheral Nerve disorders and managment. (Neurodynaamiset testit s. 412-417)

Opettajan diamateriaali, joka perustuu:
Shacklock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. (Lempparin kirjasto)
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone (Lempparin kirjasto)
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice. (Lempparin kirjasto)
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (neuraalikudoksen testit: alkaen s.109)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti, Aika 27.05.2024 09.00 - 12.00, paikka: Helena muunto byod EDU_3034
1. Uusintatentti: Aika 10.06.2024 09.00 - 12.00, paikka: GAMMA ICT_B1026_Gamma (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa.

Poissaolo tentistä = hylätty.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus: oikeiden asiakastilanteiden simuloiminen.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn,
tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Tehtävät:
Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv - hyl / täydennettävä)
Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2h / verkossa - ITS)
Oppiportin verkkokurssien suorittaminen:
-Alaselkäpotilaan anamneesi
-Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen

Kurssin aikana: case-työskentely (hyv - hyl / täydennettävä), voi vaikuttaa +/- opintojakson arvosanaan

Sisällön jaksotus

vko 13 (2h + 2h): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin tutkimisen aloittamisen sekä liikekontrollin osalta:

vko 15 (2h) Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

vko 15 (4h) Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan spesifi tutkiminen: Liikekontrolli (teoria & käytäntö)

vko 16 (3h) Käytännön tunti: Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSissä materiaaleihin sensoriikan osalta:

vko 16 (2h) Sensoriikka; teoriaa, tutkimiseen valmistautuminen

vko 17 (4h) Sensoriikka: tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa, käytännön tunti. Lisäksi puhutaan kliinisestä päättelystä ja neuraalikudoksen kuntouttamisesta.

Ennakkovalmistautuminen: tutustu ITSin neuraalikudoksen materiaaleihin:

vko 18 (2h teoria) Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

vko 18 (4h) Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu. Lisäksi puhutaan kliinisestä päättelystä ja neuraalikudoksen kuntouttamisesta.

vko 19 (4h): Terapeuttinen harjoittelu teoria & käytäntö

vko 20 (2h+2h) Teoria: Ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset. Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen ja kertaus.

Ennakkovalmistautuminen annettujen case-esimerkkeihin tutustuminen (löytyvät tehtävänantoineen itsistä):

vko 21 (4h) Ryhmätöiden seminaari (läsnäolo pakollista)

vko 21 (2h) Käytännön tunti: Yhteenvetoa ja kliininen päättely

Vko 22 Varsinainen tentti

Vko 23 (1h) Opintojakson palaute- ja yhteenvetotunti

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Tentin arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50% maksimipisteistä.
-Case-tehtävä voi vaikuttaa +/- opintojakson arvosanaan (arviointi kuvattu tehtävänannossa)
-Kaikki opintojakson tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna
-Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Arvosanan määräytyminen:
-arvosana 5, kun osaaminen on 75%:sesti tason 5 mukaista
-arvosana 4, kun osaaminen on tason 3 ja osin tason 5 mukaista
-arvosana 3, kun osaaminen on 75%:sesti tason 3 mukaista
-arvosana 2, kun osaaminen on tason 1 ja osin tason 3 mukaista
-arvosana 1, kun osaaminen on tason 1 mukaista.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
-Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti
-Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
-Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti: ei noudata opintojakson opettajan antamaa ohjeistusta
-Opiskelija ei muuta toimintaansa palautteen ja itsereflektion pohjalta
-Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteisiin, oireisiin tai lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn
- rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
-Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
-Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
-Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti
-Tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
-Korkea plagiointiprosentti johtaa tehtävän täydentämispyyntöön. Systemaattinen plagiointi (esim. toisen opiskelijan vastausten käyttö) johtaa kurssin hylkäämiseen.
-Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
-Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
-Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
-Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
-Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian tilanteissa tietää rinta- ja lannerangan alueen fysioterapiaan liittyvät tekijät
-Opiskelija osaa kuvata rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
-Opiskelija tutkii turvallisesti rinta- ja lannerangan aluetta, mutta tutkimismenetelmien käyttö vaatii ohjausta ja varmistusta tehdä oikeita johtopäätöksiä osasta mittaustuloksistaan
-Opiskelija tarvitsee ohjausta terapeuttisessa harjoittelun suunnittelussa ja toteuttamisessa

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
-Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, selkeästi jäsenneltynä, hyvällä suomen kielellä ja ammattisanastoa käyttäen. Käytetyt käsitteet on myös määritelty asianmukaisesti.
-Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
-Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
-Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
-Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
-Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
-Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
-Opiskelija osaa työskennellä ohjeiden mukaan rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian tilanteissa
-Opiskelija osaa selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteisiin, oireisiin tai lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn liittyvät tekijät
-Opiskelija selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista
-Opiskelija tutkii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian näkökulmasta
-Opiskelija osaa tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä
-Opiskelija osaa tehdä oikeita johtopäätöksiä suurimmasta osasta tutkimis- ja mittaustuloksistaan
-Opiskelija tarvitsee johdattelua kliinisessä päättelyssä.

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
-Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
-Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaa
-Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
-Opiskelija osaa huomioi dialoogisuuden
-Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
-Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
-Opiskelija osaa etsiä tietoa asiantuntevasti
-Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
-Opiskelija osaa työskennellä itsenäisesti rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian tilanteissa
-Opiskelija ymmärtää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
-Opiskelija osaa kuvata rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian ilmiötä laajasti sekä osaa nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
-Opiskelija ymmärtää rinta- ja lannerangan alueen fysioterapian toimintoihin liittyvien rajoitteisiin, oireisiin tai lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn liittyvät tekijät
-Opiskelija tutkii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti
-Opiskelija tekee oikeita johtopäätöksiä mittaustuloksistaan

VASTUU JA ITSENÄISYYS (PÄTEVYYS)
-Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta,
-Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
-Opiskelija ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
-Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
-Opiskelija osaa olla dialogissa
-Opiskelija raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.