Skip to main content

Basics in Physiotherapy (3 cr)

Code: TH00CL19-3003

General information


Enrollment
02.12.2023 - 18.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2024 - 08.03.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 24
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Iida Laine
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00CL19
No reservations found for realization TH00CL19-3003!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tarkempi sisältöjen kuvaus ja oppimistehtävät löytyvät Itslearningista

VKO 3:
Orientaatio opintojaksolle (Fysioterapian ydinosaamisen osa-alueisiin tutustuminen sekä opintojakson tehtävien esittely)
& Fysioterapian keskeiset käsitteet ja kirjaaminen (Fysioterapian mallit, kirjaaminen/dokumentointi) 2h

VKO 4:
Teknologia- ja esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen 2h

VKO 5:
Ydinosaaminen & kliininen päättely: Keskustelevalla luennolla käydään läpi fysioterapiaprosessia, kliinistä päättelyä ja päätöksentekoa fysioterapiassa. 2h

VKO 6:
Fysioterapeutin eettiset ohjeet 2h

VKO 7:
Learning Cafe-työskentely (fysioterapian ydinosaamisen osa-alueet) 4h
Fysioterapeutit esittelemässä omaa työtään 2h

VKO 9:
Seminaari: ryhmätöiden esitykset 4 h

VKO 10:
Työhön tutustumisen purkutunti ja opintojakson yhteenveto 3h

Objective

The student is able to
• recognize the values, norms and ethical principles guiding the physiotherapy activity and the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-centered and evidence-based work,
• identify different physiotherapy models,
• describe the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems,

Content

Theoretical basic of physiotherapy: ethical principles, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, physiotherapy models, role of physiotherapist, personality as a working tool, client-centered way on thinking.

Materials

- Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.

- Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Kpl 1 Johdanto fysioterapiaan

- Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Chapter 1 (Therapeutic exercise, foundational concepts)

- Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
- Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu ja monimuoto-opiskelu.

Exam schedules

Ei tenttiä

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

3 op = 81 h opiskelijan työtä

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset ovat hyväksytysti suoritetut.
Suoritukset:
- Itsiin palautetut itsenäiset ja ryhmätehtävät: hyväksytty / hylätty.
- Fysioterapian ydinosaamisen osalue – ryhmätehtävä: hyl-5
- Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan +/-
- Työhön tutustuminen ja sen raportointi hyl-5
- Tiedonhaku (itsenäinen verkossa suoritettava osio): hyväksytty / hylätty.

- Tehtävien myöhässä lähettäminen saattaa vaikuttaa laskevasti opintojakson arvosanaan
- Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely

Hylätty = täydennettävä.

Evaluation methods and criteria

Arvosanan painottuminen:
- Fysioterapian ydinosaamisen osa-alue – ryhmätehtävä 50%
- Työhön tutustumisen raportointi 50%
- Opettajan arviointi: annettujen tehtävien hoitaminen aikataulussa sekä muu opiskelijan toiminta opintojakson aikana +/-
- Ryhmätyön itse- ja vertaisarviointi +/-

Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.

Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti.

Arvoinnissa sovelletaan SOLO-taksonomiaa.

arvosana 5, kun osaaminen on 75%:sesti tason 5 mukaista
arvosana 4, kun osaaminen on tason 3 ja osin tason 5 mukaista
arvosana 3, kun osaaminen on 75%:sesti tason 3 mukaista
arvosana 2, kun osaaminen on tason 1 ja osin tason 3 mukaista
arvosana 1, kun osaaminen on tason 1 mukaista.

Kaikki opintojakson tehtävät tulee palauttaa Itslearningalustalle. Opiskelijalla on oikeus uusia opintojakson hylättyjä/täydennettäviä oppimistehtäviä kaksi kertaa. Oppimistehtävät tulee palauttaa ensisijaisesti ensimmäisenä niihin osoitettuna palautuspäivänä ja palauttamatta jättäminen vastaa hylättyä/täydennettävää suoritusta. Hylätyt/täydennettävät suoritukset palautetaan opettajan määrittämän aikataulun mukaisesti.

Failed (0)

0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Taso 1

Opiskelija on käsitellyt vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnalista ja lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa. Fysioterapian ydinosaamisen käsittely on heikkoa, sekavaa ja epävarmaa.

Fysioterapiantoimintaa ohjaavia eettisiä periaatteita, ammatin lähtökohtia, asiakaslähtöisyyttä ja näyttöön perustuvaa toimintaa tai jäsentäviä malleja ei ole tunnistettu ja ymmärretty. Fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä ei ole tunnistettu ja ymmärretty. Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.

Osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita. Osaa arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti. Osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa.

Assessment criteria, good (3-4)

Taso 3

Fysioterapian ydinosaamisen käsittely on selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Fysioterapiantoimintaa ohjaavat eettiset periaatteet, ammatin lähtökohdat, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuvaa toiminta sekä sitä jäsentävät mallit on ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Fysioterapeutin tehtäväalueet sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä on ymmärretty ja kirjoitettu lähteitä hyväksi käyttäen. Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä.

Osaa toimia tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja. Osaa arvioida omaa osaamistaan kriittisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Taso 5

Kuten edellä.

Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkkailemalla asiaa yleisellä tasolla tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisu vaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Palautettujen tehtävien kokonaisuus on erittäin hyvä, ja kirjoitetut asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.

Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta. Raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa. Osaa arvioida omaa osaamistaan realistisesti

Qualifications

No preceding knowledge required

Further information

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Toisen asteen yhteistyön myötä sopimuspohjaisesti kiintiö 5 Turun hierojakoulun opiskelijalle ja 5 Suomen urheiluopiston (Turun toteutus) opiskelijalle.


Introduction to Physiotherapy -opintojakso suositellaan suorittamaan tämän kurssin kanssa yhtäaikaa

Kaikilla opintojakson lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Kaikista poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Go back to top of page