Tiimijohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BT17-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.11.2023 - 08.03.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 15.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media-ala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Taru Lehtinen
Vastuuopettaja
Henni Syrjänen
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
PMEDIS22tuprPMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 12.03.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
- 19.03.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
- 26.03.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
- 15.04.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella projektin toteuttamiseen sopivan tiimimallin
- tunnistaa tiimityötaitoja ja tiimin toimintaan ja johtamiseen vaikuttavia tekijöitä
- suunnitella projektin rekrytoinnin kriteerit ja vaiheet
- suunnitella ja toteuttaa projektin sisäisen viestinnän tukemaan projektin toteuttamista
- arvioida tiimin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- edistää tiimijohtamisella tiimin toimintaa projektin tavoitteiden saavuttamiseksi
Sisältö
Tiimityöskentelytaidot, tiimin toiminta ja johtaminen, tiimin sisäinen viestintä sekä työhyvinvointi, rekrytoinnin suunnittelu ja asiakirjat.
Oppimateriaalit
Itslearning-alustan materiaalit, jotka saatavilla 12.3.2024.
Opetusmenetelmät
Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)
Kestävän kehityksen osa-aluepainopisteet tässä opintojaksossa:
Kulttuurinen kestävyysosaaminen:
- hyvinvointiosaaminen
- tasa-arvo-osaaminen
- ammattiasenneosaaminen
Sosiaalinen kestävyysosaaminen:
- moninaisuusosaaminen
- yhdenvertaisuusosaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele opettajien kanssa erikseen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät (2 kpl), DL 15.4.2024
Oppimistehtävä 1 (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 2 (ryhmätehtävä)
Lisäksi vertais- ja itsearviointitehtävät, DL 22.4.2024.
Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 12.3.2024.
Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa 12.3.2024 ja päättyy 15.4.2024. Opintojaksolla on neljä lähitapaamista kampuksella, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen. Opintojaksoon ei sisälly verkko-opetusta.
Lähitapaamiset Lempparin Kampuksella Turussa:
ti 12.3. klo 10-14 Tiimityötaidot, -toiminta ja -johtaminen, tiimimallit (Henni Syrjänen & Taru Lehtinen) Luuppi muunto LEM_B156
ti 19.3. klo 10-14 Työhyvinvointi (Taru Lehtinen) Luuppi muunto LEM_B156
ti 26.3. klo 10-14 Sidosryhmäviestintä ja vuorovaikutus (Henni Syrjänen) Tägi LEM_B152
ma 15.4. klo 10-14 Ryhmäpresentaatiot ja loppuyhteenveto (Henni Syrjänen & Taru Lehtinen) Tägi LEM_B152
Opintojakso on osa Turun AMK:n SUMED-hanketta, jonka tarkoituksena on uudistaa opintojaksojen tavoitteita ja sisältöjä kestävän kehityksen eri painopisteet huomioiden. Tässä opintojaksossa keskiössä ovat kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyysosaaminen. Toteutuksessa pilotoidaan opintojakson suunnittelua ja toteutusta uudessa viitekehyksessä, mistä johtuen opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö muodostuvat käytännössä seuraavista:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• suunnitella projektin toteuttamiseen sopivan tiimimallin
• tunnistaa tiimityötaitoja ja tiimin toimintaan ja johtamiseen vaikuttavia tekijöitä
• suunnitella ja toteuttaa projektin sisäisen viestinnän toimintatavat tukemaan projektin toteuttamista
• tunnistaa hyvinvointia lisääviä vuorovaikutustaitoja
• tunnistaa projektin jäsenten hyvinvointia tukevia johtamisen tapoja
• osoittaa tasapuolisuutta, reiluutta, arvostusta ja kunnioitusta muita kohtaan sekä tunnistaa yhdenvertaisuutta estäviä tekijöitä
• suhtautua sosiaalisesti kestävästi yksilöihin ja ihmisryhmiin
• määritellä projektin sidosryhmät ja suunnitella sidosryhmäviestinnän toimenpiteet
Sisältö:
Tiimityöskentely- ja vuorovaikutustaidot, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä tiimijohtaminen, tiimin sisäinen viestintä sekä työhyvinvointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n kiintiö 10 opiskelijapaikkaa
Taideakatemian media-alan muut erikoistumisalat 5 opiskelijapaikkaa, esittävän taiteen ja musiikin opiskelijat 5 opiskelijapaikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan numeraalisesti 1-5/hylätty.
Arviointiin vaikuttavat:
a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus