Siirry suoraan sisältöön

Tiimijohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT17-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.11.2023 - 08.03.2024

Ajoitus

12.03.2024 - 15.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Henni Syrjänen
  • Taru Lehtinen

Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)

Ryhmät

  • PMEDIS22tupr
    PMEDIS22 Tuotannon ja projektinhallinta

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 12.03.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
  • 19.03.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
  • 26.03.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003
  • 15.04.2024 10:00 - 14:00, Tiimijohtaminen KU00BT17-3003

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella projektin toteuttamiseen sopivan tiimimallin
- tunnistaa tiimityötaitoja ja tiimin toimintaan ja johtamiseen vaikuttavia tekijöitä
- suunnitella projektin rekrytoinnin kriteerit ja vaiheet
- suunnitella ja toteuttaa projektin sisäisen viestinnän tukemaan projektin toteuttamista
- arvioida tiimin työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- edistää tiimijohtamisella tiimin toimintaa projektin tavoitteiden saavuttamiseksi

Sisältö

Tiimityöskentelytaidot, tiimin toiminta ja johtaminen, tiimin sisäinen viestintä sekä työhyvinvointi, rekrytoinnin suunnittelu ja asiakirjat.

Oppimateriaalit

Itslearning-alustan materiaalit, jotka saatavilla 12.3.2024.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka (INNOPEDA)

Kestävän kehityksen osa-aluepainopisteet tässä opintojaksossa:

Kulttuurinen kestävyysosaaminen:
- hyvinvointiosaaminen
- tasa-arvo-osaaminen
- ammattiasenneosaaminen

Sosiaalinen kestävyysosaaminen:

- moninaisuusosaaminen
- yhdenvertaisuusosaaminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele opettajien kanssa erikseen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (2 kpl), DL 15.4.2024
Oppimistehtävä 1 (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 2 (ryhmätehtävä)

Lisäksi vertais- ja itsearviointitehtävät, DL 22.4.2024.

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 12.3.2024.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 12.3.2024 ja päättyy 15.4.2024. Opintojaksolla on neljä lähitapaamista kampuksella, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen. Opintojaksoon ei sisälly verkko-opetusta.

Lähitapaamiset Lempparin Kampuksella Turussa:

ti 12.3. klo 10-14 Tiimityötaidot, -toiminta ja -johtaminen, tiimimallit (Henni Syrjänen & Taru Lehtinen) Luuppi muunto LEM_B156
ti 19.3. klo 10-14 Työhyvinvointi (Taru Lehtinen) Luuppi muunto LEM_B156
ti 26.3. klo 10-14 Sidosryhmäviestintä ja vuorovaikutus (Henni Syrjänen) Tägi LEM_B152
ma 15.4. klo 10-14 Ryhmäpresentaatiot ja loppuyhteenveto (Henni Syrjänen & Taru Lehtinen) Tägi LEM_B152

Opintojakso on osa Turun AMK:n SUMED-hanketta, jonka tarkoituksena on uudistaa opintojaksojen tavoitteita ja sisältöjä kestävän kehityksen eri painopisteet huomioiden. Tässä opintojaksossa keskiössä ovat kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyysosaaminen. Toteutuksessa pilotoidaan opintojakson suunnittelua ja toteutusta uudessa viitekehyksessä, mistä johtuen opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö muodostuvat käytännössä seuraavista:

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

• suunnitella projektin toteuttamiseen sopivan tiimimallin
• tunnistaa tiimityötaitoja ja tiimin toimintaan ja johtamiseen vaikuttavia tekijöitä
• suunnitella ja toteuttaa projektin sisäisen viestinnän toimintatavat tukemaan projektin toteuttamista
• tunnistaa hyvinvointia lisääviä vuorovaikutustaitoja
• tunnistaa projektin jäsenten hyvinvointia tukevia johtamisen tapoja
• osoittaa tasapuolisuutta, reiluutta, arvostusta ja kunnioitusta muita kohtaan sekä tunnistaa yhdenvertaisuutta estäviä tekijöitä
• suhtautua sosiaalisesti kestävästi yksilöihin ja ihmisryhmiin
• määritellä projektin sidosryhmät ja suunnitella sidosryhmäviestinnän toimenpiteet

Sisältö:
Tiimityöskentely- ja vuorovaikutustaidot, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävä tiimijohtaminen, tiimin sisäinen viestintä sekä työhyvinvointi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiö 10 opiskelijapaikkaa
Taideakatemian media-alan muut erikoistumisalat 5 opiskelijapaikkaa, esittävän taiteen ja musiikin opiskelijat 5 opiskelijapaikkaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan numeraalisesti 1-5/hylätty.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus