Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BF62-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 25.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Kuikkaniemi

Ryhmät

  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22
  • 08.01.2024 10:00 - 11:45, Info, Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF62-3009
  • 16.01.2024 09:00 - 15:45, Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen- Onnistunut ikääntyminen TH00BF62-3009
  • 22.01.2024 09:00 - 15:45, Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen_Kotikuntoutus TH00BF62-3009
  • 30.01.2024 09:00 - 15:45, Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen_Muistisairaudet TH00BF62-3009
  • 13.02.2024 09:00 - 15:45, Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen_Toiminnalliset menetelmätTH00BF62-3009
  • 15.02.2024 11:00 - 15:45, Näyttökoe päivä_Ikääntyneen toiminnallisuuden tukeminen TH00BF62-3009

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• nimetä tärkeimmät ikääntyneille suunnatut palvelut,
• tunnistaa ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä ja osaa tukea onnistunutta vanhenemista,
• arvioida ikääntymiseen liittyvien tekijöiden vaikutuksia toiminnallisuuteen,
• tukea ja edistää ikääntyneiden toiminnallisuutta yksilö- ja ryhmämuotoisilla toimintaterapian menetelmillä.

Sisältö

Ikääntyneille suunnatut palvelut ja lakiin pohjaava järjestämisvelvollisuus
Ikääntymiseen liittyvät tekijät (eettisyys, vanhenemisen muutokset ja elämäntavat) ja onnistunut vanheneminen (hyvinvointi ja elämänlaatu)
Ikääntyneen toiminnallisuuden arviointi ja tukeminen asumistavasta riippuen

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä. Lähipäivät toteutuvat Turun ammattikorkeakoulun tiloissa lähitoteutuksena

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Vain hylätyn reflektiopaperin voi uusia

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppimisen menetelmin. Ohjeistus löytyy Itslearningistä Tiimioppijan käsikirjasta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautetaan ennen teeman käsittelyyn liittyvää lähipäivää opettajan nähtäväksi, lähipäivän jälkeinen reflektio (vapaaehtoinen, ei tarvitse palauttaa Itslearningiin), ja reflektiopaperi opintojakson lopussa. Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
27 tuntia opiskelijatyötä vastaa yhtä opintopistettä, tällä opintojaksolla 5op eli yhteensä 135 tuntia opiskelijatyötä.

Sisällön jaksotus

Info
Verkkotyöskentely: Ikääntyneille suunnattujen palveluiden tarpeen arviointi RAI verkkokoulutus
Lähipäivä Ikääntymiseen vaikuttavat tekijät- onnistunut vanheneminen ja saatavilla olevat palvelut
Lähipäivä Kotona asuminen ja kotikuntoutus
Lähipäivä Muistisairaudet ja toimintaterapia
Lähipäivä Toiminnallinen menetelmä Lifestyle Redesing
näyttökoe (sisältää kirjallisen yksilötehtävän, suullinen yksilö / tiiminäyttö ja opintojakson kiteytys)
henkilökohtaisen reflektiopaperin palautus 29.2.2024 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kysymykset Its:n infon kysymys ja vastaus palstalle ja tieto kysymykset Its:n viestitoiminnon kautta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Henkilökohtaiset kirjalliset tuotokset palautettuna ennen teeman lähipäivää, aktiivisuuden osoittaminen valmistautumalla, hyväksytty / hylätty
Aktiivisuus lähipäivissä, näyttökoe, itseis- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan 40%
Reflektiopaperi vaikutus arvosanaan 60%.
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteerit löytyvät Itsistä. Arviointi perustuu arviointikehikkoon.
Hylätty suoritus, opiskelija ei ole suoriutunut tehtävistä tyydyttävällä tasolla.

- ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- tarkastelee asioita virheellisesti
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
- ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
- ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
- ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
- tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
- ei noudata dialogin perusperiaatteita
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei noudata ohjeita
- ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
- työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
- työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
- organisoi omaa toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
- käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- hallitsee lähdeviitteiden käytön
- käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
- työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
- kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
- antaa palautetta rakentavasti