School as a Meeting Place (5 cr)
Code: TH00CA76-3003
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 19.01.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Groups
-
DKOTYK24Diploma of higher education in working in schools
- Course
- TH00CA76
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetuspäivä to 16-18 vkot 3-20 välillä. Zoomissa.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
to 18.1.2024 klo 16-18 Jakson aloitus ja tehtävät. (HR)
25.1 klo 16-18 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto sekä lainsäädäntö (KP).
1.2. klo 16-18 Lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita (KP)
8.2 klo 16-18 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (HR)
15.2.2024 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
Viikko 8 on itsenäisen työskentelyn viikko ja valmistautumista tenttiin
29.2 klo 16-18 Ryhmätentti zoomissa (HR)
Objective
• you are familiar with the legislation that governs schools, as well as with the principles of pupil and student welfare
• you identify phases and challenges related to children’s and young people’s learning
• you know how to guide pupils to different services and offer low-threshold support in a school environment
• you know your role as a Bachelor of Social Services in the multi-professional teams in schools
Content
• pupil and student welfare
• the legislation that governs schools
• school social workers’ role and tasks in comprehensive and upper secondary schools
• learning difficulties and supporting pupils or students with learning difficulties
• school bullying as a phenomenon
Materials
Tenttiin:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
muuta materiaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, Markku, Minä ja muut.
Teaching methods
Reflektoiva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Exam schedules
Tentti 29.2 klo 16-18, ryhmätentti
Uusintatentti itselle sopivana ajankohtana päivän 3.4.2024 aikana Itslearning oppimisympäristössä. Ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä opintojakson opettajille s-postitse. Toinen uusintatentti opettajien kanssa erikseen sovittuna ajankohtana.
Qualifications
Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.