Koulu kohtaamispaikkana (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA76-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 19.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
DKOTYK24Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
- 18.01.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
- 25.01.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
- 01.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
- 08.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
- 15.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
- 22.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
- 29.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
Tavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
muuta materiaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, Markku, Minä ja muut.
Opetusmenetelmät
Reflektoiva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 29.2 klo 16-18, ryhmätentti
Uusintatentti itselle sopivana ajankohtana päivän 3.4.2024 aikana Itslearning oppimisympäristössä. Ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä opintojakson opettajille s-postitse. Toinen uusintatentti opettajien kanssa erikseen sovittuna ajankohtana.
Sisällön jaksotus
Opetuspäivä to 16-18 vkot 3-20 välillä. Zoomissa.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
to 18.1.2024 klo 16-18 Jakson aloitus ja tehtävät. (HR)
25.1 klo 16-18 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto sekä lainsäädäntö (KP).
1.2. klo 16-18 Lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita (KP)
8.2 klo 16-18 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (HR)
15.2.2024 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
Viikko 8 on itsenäisen työskentelyn viikko ja valmistautumista tenttiin
29.2 klo 16-18 Ryhmätentti zoomissa (HR)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, Numeerinen arviointi hyl-K5
tehtävät hyv./hyl.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.