Siirry suoraan sisältöön

Koulu kohtaamispaikkana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA76-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 19.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • DKOTYK24
    Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
  • 18.01.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
  • 25.01.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
  • 01.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
  • 08.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
  • 15.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
  • 22.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003
  • 29.02.2024 16:00 - 18:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3003

Tavoitteet

• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä

Sisältö

• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä

Oppimateriaalit

Tenttiin:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi

Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.


muuta materiaalia:

Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.

Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.

Ojanen, Markku, Minä ja muut.

Opetusmenetelmät

Reflektoiva luento-opetus
Itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 29.2 klo 16-18, ryhmätentti
Uusintatentti itselle sopivana ajankohtana päivän 3.4.2024 aikana Itslearning oppimisympäristössä. Ilmoittautuminen viimeistään viikkoa ennen tenttiä opintojakson opettajille s-postitse.  Toinen uusintatentti opettajien kanssa erikseen sovittuna ajankohtana.

Sisällön jaksotus

Opetuspäivä to 16-18 vkot 3-20 välillä. Zoomissa.

Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
to 18.1.2024 klo 16-18 Jakson aloitus ja tehtävät. (HR)

25.1 klo 16-18 Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto sekä lainsäädäntö (KP).

1.2. klo 16-18 Lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita (KP)

8.2 klo 16-18 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (HR)

15.2.2024 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)

Viikko 8 on itsenäisen työskentelyn viikko ja valmistautumista tenttiin

29.2 klo 16-18 Ryhmätentti zoomissa (HR)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, Numeerinen arviointi hyl-K5
tehtävät hyv./hyl.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.