Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 24.03.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
DKOTYK24Koulutyöhön suuntaava sosiaalialan korkeakouludiplomi
- 14.03.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
- 21.03.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
- 28.03.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
- 04.04.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
- 11.04.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
- 18.04.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
- 25.04.2024 16:00 - 18:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3003
Tavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Ojanen, Markku; Minä ja muut.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Projektiraportti hyl-K5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja keskustelut 1op
Minätehtävä 1 op
Projektityö 2,5op
Kirjallisuuspiirit 0,5op
Sisällön jaksotus
Opetus verkossa torstaisin klo 16-18, viikot 11-17.
zoomissa Heidin opetus:
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
***********************************************************************************************
14.3.2024. 16-18 /Jakson aloitus ja tehtävät (HR)
21.3.2024. klo 16-18
Vahvuusperustainen työote sekä lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
28.3. klo 16-18
Mielenterveys- ja kriisityö nuorten kanssa käytännössä oppilaitostyössä (HR)
4.4. klo 16-18 Minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä (KP)
11.4 16-18 Kirjapiirit oppimistiimeissä (HR)
18.4 klo 16-18 projektiohjaukset toisille opiskelijoille (itsenäisesti)
25.4 16-18 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (KP)
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella mutta hyvin tehty minä -tehtävä saattaa korottaa arvosanaa yhdellä numerolla.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.