Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)
Toteutuksen tunnus: 100115-3302
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.03.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Ann-Katrin Tyni-Nummelin
Ryhmät
-
PBIOKES23BPBIOKES23B
-
PBIOKES23Bio- ja kemiantekniikan koulutus
- 28.02.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3302
- 06.03.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3302
- 13.03.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3302, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3308
- 20.03.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3302
- 27.03.2024 09:00 - 12:00, Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation 100115-3302
- 03.04.2024 09:00 - 13:00, Svenska i arbetslivet TENTTI - kirjallinen 9-10.30 + osa suullisia
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa materiaalia. Lisäksi opettajan oma materiaali sekä opiskelijoiden tuottama materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla on sekä lähiopetusta että itsenäistä opiskelua. Opiskelija oppii ruotsin kieltä osallistumalla aktiivisesti lähiopetukseen tekemällä suullisia ja kirjallisia pari- ja ryhmätehtäviä sekä tekemällä itsenäisesti sekä ohjatusti oppimistehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti viikolla 14 sovitun aikataulun mukaisesti.
Uusintatenttien ajankohdista sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso perustuu opiskelijakeskeisiin toimintatapoihin, jossa opiskelija itse aktiivisesti edistää omaa oppimistaan ja etsii itse aktiivisesti tietoa. Opintojakson oppimistehtävät pohjautuvat työelämän vaatimuksiin ja lähiopetuksessa keskitytään suulliseen viestintään ja tiedon jakamiseen. Digitaalisia oppimisvälineitä hyödynnetään. Itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, parityöskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos opiskelijalla on erittäin hyvä kielitaito ko. kielessä, esim on kaksikielinen tai käyttänyt ruotsia paljon, voi kurssin suorittaa näyttökokeella. Yhteys silloin opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen viestintä (2 op) ja suullinen viestintä (1 op) = 81 tuntia jakaantuu seuraavasti: Lähiopetus 21 tuntia + muu itsenäinen työ n 60 t: luennoille valmisteltavat tehtävät, kirjallinen koe 2 tuntia, palautettavien oppimistehtävien tekeminen hyväksytysti.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on tutkintoon kuuluva ruotsin kielen opintojakso PBIOKES23 vuosikurssin opiskelijoille. Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kommunikoida tavallisissa työelämän viestintätilanteissa, kuten kertoa itsestään ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alan terminologiaa.
Kirjallinen ja suullinen osa ovat samaa kurssia, ilmoittautuminen ja arviointi vain erikseen!
Opintojakso alkaa viikolla 9 ja päättyy viikolla 14 lukujärjestyksen mukaan. Lisäksi kirjallinen ja suullinen tentti.
Aktiivinen tuntityöskentely on yksi arvioínnin kriteeri ja edellyttää läsnäoloa 75% tunneista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehtona ruotsin kielen aiemmat opinnot joko lukiossa tai ammatillisessa oppilaitoksessa. Opintojaksolla käytetään Itsissä olevaa työtilaa lähiopetuksen rinnalla.
Palaute kerätään opintojakson lopussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (vähintään 75 % läsnäolo). Arviointi perustuu hyväksyttyihin kirjallisiin ja suullisiin tehtäviin opintojakson aikana sekä opintojakson aikana pidettävään kirjalliseen ja suulliseen lopputenttiin..
Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä kirjallisen että suullisen viestinnän ymmärtäminen on vaikeaa. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viestintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisesä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteessa sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.