Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaamisen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ01-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 11.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus

Opettaja

  • Nasrin Jinia
  • Kristiina Engblom-Pelkkala

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YERISOS23
    Erityissosiaaliohjaus

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 15.01.2024 12:30 - 15:45, Ohjausosaamisen perusteet TH00BQ01-3004
  • 16.01.2024 09:00 - 15:00, Ohjausosaamisen perusteet TH00BQ01-3004
  • 12.02.2024 13:15 - 15:45, Ohjausosaamisen perusteet TH00BQ01-3004
  • 11.03.2024 09:00 - 15:45, Ohjausosaamisen perusteet TH00BQ01-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen keskeisiä sisältöjä sekä osaa itsenäisesti soveltaa omaa ohjausorientaatioitaan ja -näkökulmiaan ammatillisessa työskentelyssä.

Sisältö

Ohjausosaamisen orientaatioita
Sosiaaliohjauksen ja palveluohjauksen ammatilliset sisällöt (yleinen taso)
Asiakasprosessianalyysit asiakasryhmittäin
Moniammatillinen yhteistyö
Palvelumuotoilu ja asiakkuus Kokemus- ja käyttäjäasiantuntijuus

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät ITSlearningistä

Opetusmenetelmät

Verkkolinkit - tarkemmin ITSissä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö
Yksilötyö
Esitykset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjauksen ammattianalyysi 3 op (haastattelutehtävä)
Oma ohjausosaaminen 1 op (yksilötehtävä)
Opetus & esitykset 1op

Lisäksi: Ohjauksen tasot: https://blogi.savonia.fi/sotetie

Sisällön jaksotus

15.1. klo 12.30-15.45 lähiopetus kampuksella
16.1. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
12.2. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
11.3. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella


Ohjaamisen eri orientaatiot ja ohjaustyön rajapinnat
Ohjaaminen ammattina ja osaamisena
Sote-tie ja ohjauksen tasot 6-7
Sosiaaliohjaus ja erityissosiaaliohjaus

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammattianalyysi 3 op (täydennettävä - K5)
Oma ohjausosaaminen 1 op (täydennettävä - hyväksytty)
Opetus & esitykset 1 op (hyväksytty)

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.