Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP97-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 08.02.2024

Ajoitus

14.02.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen

Opettaja

  • Ritva Laaksonen-Heikkilä

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YTEDS23V
    Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S23

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 15.02.2024 14:00 - 15:30, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3007
  • 13.03.2024 12:30 - 15:00, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3007
  • 14.03.2024 10:00 - 15:00, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3007
  • 02.05.2024 10:00 - 15:30, Terveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus TH00BP97-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· selittää vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden käsitteet ja niihin liittyvän problematiikan
· vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia lähestymistapoja, menetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia terveyden edistämisen kehittämisessä
· määritellä terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnin kohteet, tavoitteet ja menetelmät eri toimintaympäristöissä
· suunnitella ja arvioida terveyden edistämisen intervention vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta

Sisältö

· terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Päivitetään vielä tämä kohta:
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Lähiopetuskerta
15.2.24 klo 14.15-15.45
13.3.24 klo 12.30-15.00
14.3.24 klo 10.00-15.30
2..24 klo 10.00-15.30

Tehtäväpalautukset
Orientoiva tehtävä - testi
Yksilö/paritehtävä
Kirjallinen yksilötehtävä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Paritehtävä T1 - K5
•Kirjallinen yksilötyö T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Numeerinen arvosana muodostuu Paritehtävän ja Kirjallisen yksilötyön keskiarvosta.

Hylätty (0)

Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.